Upptäck världen hemifrån!

Irene har alltid fascinerats av språk och olika kulturer. Hennes mamma är italienska, hon är född och uppvuxen i Brasilien och gifte sig med en fransman. Sedan många år håller hon klassrumskurser i flera olika språk på Medborgarskolan. Senaste året har hon även börjat hålla distanskurser i realtid, vilket ger fantastiska möjligheter och stor flexibilitet att delta i en kurs utan att deltagarna behöver lämna sina hem.

Irene har tidigare undervisat i språk på högstadiet och gymnasieskolor men sökte sig till Medborgarskolan för att hon ville hålla kurser för vuxna. Nu leder hon både klassrums- och distanskurser. Distanskurserna är lite annorlunda och struktureras på ett annat sätt men kursdeltagarna får exakt samma kunskap.

- För att lära sig ett språk måste man kommunicera. Det går lika bra att prata med varandra på distans som i ett klassrum. Det viktigaste är att få deltagarna att känna sig trygga och inspirerade under kursen. Jag älskar språk och att kommunicera med människor och vill dela med mig av min kunskap. Därför passar det mig oerhört bra att vara kursledare. För mig är det viktigt att alla i min grupp ska känna sig inkluderade och jag tycker om att ständigt experimentera och utveckla mina kurser så att både jag och mina deltagare ska bli bättre, säger hon.

Under åren som kursledare har Irene haft många deltagare som alla har haft sina historier och anledningar till att de vill lära sig ett nytt språk. De flesta vill kunna kommunicera och göra sig förstådda på resor. Det kan även handla om att man har familj och vänner som talat ett annat språk, eller helt enkelt för att de älskar ett visst land eller språk. Något Irene bär med sig är en tidigare deltagare som några år efter kursen hörde av sig till henne och berättade att hon blivit lärare då hon blivit så inspirerad av Irene som språkkursledare.

- Det är det finaste betyg jag någonsin fått och jag blir fortfarande rörd när jag tänker på det, säger Irene.