Mat och dryck

”Vi behöver inte gå på restaurang längre”

Det var slumpen, och en förkärlek för Asien, som gjorde att Susanne Reevcrona valde att gå en kurs hos Medborgarskolan i Helsingborg. En japansk matlagningskurs ledde snabbt till många fler.

Under hösten har Susanne hunnit med att gå kurser i både japansk thailändsk och kinesisk matlagning. Problem med ryggen gjorde att hon inte kunde träna som hon brukar på eftermiddagarna, och efter att ha sett en annons på facebook om Medborgaskolans kurser valde hon att prova en matlagningskurs i japansk vardagsmat .

– Det var slumpen från början. Jag har en förkärlek för Asien och har rest mycket. Dessutom är matlagning väldigt konkret och skapande, säger Susanne.

På matlagningskurserna mötte hon proffsiga ledare och en fin gemenskap de andra deltagarna.

– Jag hade egentligen inga förväntningar så jag blev oerhört överraskad, säger hon. På tre tillfällen kommer man nära varandra. Det är mycket, mycket skratt, säger hon.

Utöver matlagningen har hon även lärt sig mer om de olika kulturerna.

– Ledarna har bjudit på mer än bara matlagningen, de har gett oss fördjupning och kulturhistoria. De bjuder på en riktig upplevelse.

Susanne uppskattar även den lugna stunden när maten är färdig och står på bordet.

– När vi har lagat färdigt maten så dukar vi fint, tänder ljus och sitter och pratar. Alla får berätta om sina upplevelser av matlagningen och sammanfatta träffen.

Att ha lärt sig att laga mat inom tre olika kulturer har påverkat hennes egen matlagning.

– Det har påverkat massor. Tidigare hade jag ett litet kryddskåp, nu har jag ett skåp som går från golv till tak med kryddor, soja och så vidare. Jag har bjudit mina söner på middag och de säger att vi behöver inte gå ut på restaurang längre, för det finns inget ställe som håller min klass, säger Susanne.