Karlskoga
5 Sep 2024
Torsdagar
Tetiana Kutniakhova

Vi erbjuder en introduktion till akrylmålning, en konst som värderas högt av professionella konstnärer men som också passar nybörjare. Vattenlöslig, luktfri, snabbtorkande färg som kan ändras i oändlig av fantasi.

Innehåll
Att använda och utveckla kreativa förmågor hjälper till att bättre förstå dig själv, se på bekanta saker från nya synvinklar, ger nya intryck och frigör energi. Självklart hinner vi även med fika och lära känna varandra.
Varje pass innehåller teoretiska och praktiska övningar. Vi kommer att introducera dig för olika tekniker, olika typer av akrylfärger och funktioner för att arbeta med dem.
 Du upptäcker material, färgblandning, bildkomposition, skapande av ljus, skugga, volym, struktur och perspektiv. Vi har en läroplan för alla tillfällen där du även kan få vägledning i din ritning på den nivå du befinner dig på ett projekt du bestämmer dig för att skapa själv.

Upplägg
Kursen omfattar 3 x 45 min per tillfälle, vi träffas 5 gånger. Med chans till förlängning enl ök.

Inga förkunskaper krävs

Tetyana Kutnyakhova är en konstnär och designer, utexaminerad från National Academy of Fine Arts and Architecture i Kiev. Fungerar med akryl, akvarell och glas.
Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Professionell akrylfärg har goda torkegenskaper, olika täckningstäthet, vilket gör att du kan arbeta med akrylfärg i olika tekniker och inte tvättas av med vatten efter torkning, ändrar inte ljusstyrkan över tid under påverkan av solljus.
Vi rekommenderar akryl Amsterdam, Winsor & Newton eller Rosa (det är med professionella färger som olika tekniker finns tillgängliga och de behåller sina egenskaper i många år).
De viktigaste färgerna att köpa är gul, blå, röd, grön, orange, lila, vit, svart.
Ytterligare färger (mörk eller ljusröd/gul/grön, turkos, ultramarin, brun, etc.) efter behov.

Under den första lektionen kommer vi att lära känna olika verktyg för att arbeta med akryl, såsom olika typer av penslar, spatlar, svampar och många andra som inte är specialverktyg. Därför är det bäst att du provar dessa verktyg och väljer dina favoriter innan du köper på första uppsättningen.
Detta får du prova på vid första tillfället och köper eget till tillfälle nr 2.

Materiallistan ta med till kurstillfälle 1:
Måla med akryl
En uppsättning akrylfärger
Penslar för målning med akryl, duk sträckt på en kilram eller limmad på en panel
En tallrik (gärna vit utan mönster) som du inte längre tänker använda (används som palette).

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta ditt lokalkontor för att få rabattkoden.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan har ett stort utbud av Ateljé och Hantverkskurser, upptäck vårt kursprogram för att hitta något annat som verkar spännande.

Tag med förkläde eller ha oömma kläder.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Karlskoga

Kyrkotorpsgatan 5, Karlskoga