Få utlopp för dina kreativa och skapande sidor genom att ta någon av våra kurser inom måleri och teckning. Här finns mycket att välja på - allt ifrån akvarell- och akrylmålning till kalligrafi och porträtt.

Att betrakta målningar och teckningar är en upplevelse av konst, men att själv skapa sina alster - det är något helt annat. Samtidigt som din hand målar eller ritar är dina sinnen och din koncentration fullt upptagna med uppgiften. Det finns något vilande och avstressande i att ha allt fokus och närvaro på det som du gör i stunden. Nu för tiden har simultankapacitet blivit närmst ett normaltillstånd, medan målning är en kreativ handling som inte kan delas med andra uppgifter. Ge dig själv en möjlighet att utforska din kreativa ådra, titta runt bland vårt kursutbud och anmäl dig!

Måla och teckna

Hos oss kan man lära sig om måleri och teckning på flera olika sätt. Du kan välja kurser där du måla tillsammans med andra på plats eller att gå kurs på distans. Under sommaren äger flera kurser rum utomhus. Det finns många olika material och tekniker så du kan välja den inriktning på måleriet eller tecknandet som du föredrar. Nedan får du veta mer om Medborgarskolans målar- och tecknarkurser.

Distanskurser

Med hjälp av datorn kan du ha lektioner tillsammans med andra. Kursledaren ger uppgifter som ni utför och diskuterar med varandra. Materialet som du behöver köper du själv så att du har det till första kurstillfället. Fördelen är att så länge du har en fungerande internetuppkoppling kan du befinna dig precis var som helst. Antalet kurstillfällen kan variera från cirka tio tillfällen till en helgkurs eller ännu kortare.

Barnkurser

Det finns möjlighet för barn och ungdomar att lära sig måla och teckna på kurs. De får prova olika tekniker och samtidigt utforska sitt eget skapande. Det finns målarkurser där de får experimentera med akryl- och akvarellfärger. Andra barn- och ungdomskurser är i teckning. Till exempel finns Mangateckning som är japanska serier som brukar vara populärt. Ålder som kurserna riktar sig mot är varierar. Titta igenom utbudet tillsammans med ditt barn. Ni kommer säkert hitta något som lockar. En målarkurs är ett särskilt bra komplement till det konsumerande av bilder som de flesta barn får genom mobiler, datorer och TV.

Måleri

Det finns olika typer av färg att prova på. Akrylfärg och akvarell är enkelt därför att det är vattenlösligt. Oljemålning är spännande och en färg som funnits i århundraden. Dock krävs det mer för att hantera färgen såsom lösningsmedel och linolja. Canvas, papper, tyg och masonitskiva är exempel på material du kan måla på. Till Kurbitsmålning kan även möbler utgöra underlag.

Penslar

De penslar du använder kan vara av exklusivt djurhår eller betydligt enklare och billigare. Nackdelen med de billigare är att det kan lossna penselhår som fastnar på pappret, alltså något du slipper med de dyrare. På grund av att du kommer att behöva penslar i olika bredd, kan det vara klokt att börja med de enklare varianterna. Har ditt intresse sedan blivit väckt så du vill måla mycket mer då kan du kosta på dig de hållbarare penslarna.

Teckning

Tusch, blyerts och ritkol arbetar du med i teckningskurserna. Skisspapper som finns i många olika storlekar använder du främst till tecknandet, men även till andra sorters färger. En fördel kan vara att skaffa lite billigare papper till de första utkasten och dyrare och lite finare till slutproduktionen.

Kursinnehåll

Här följer några exempel på kurser vi ger.

Akvarellmåleri

Måla i akvarell eller enklare typ vattenfärg har de flesta provat när de var barn i skolan. Det är lätt att komma i gång och kan bli mycket fint och avancerat. Kurserna ges på flera olika nivåer och kan vara en trevlig kurs för den ovane.

Akrylmålning

Att stå vid ett staffli och måla ger en känsla av att vara konstnär. Akrylfärg lämpar sig bra till det eftersom färgen är lagom tjock och inte rinner av. Den är även lättarbetad då du späder den med vatten. Det finns flera kurser i akrylmålning.

Japansk kalligrafi

Sumi-e är en gammal teknik som stammar från 1300-talet och användes av zenbuddistiska munkar. Blommor, djur och landskap målas i tusch. Kalligrafi är en teknik för att texta fint. Genom Tv-spel och Manga-serier har intresset för japanska bilder och tecken ökat.

Vedic art - skapande och måleri

Den här konstarten är sprungen ur det indiska sanskritordet Vedic som betyder kunskap eller visdom. Tanken är att vi alla bär på en skaparkraft inom oss och måleriet hjälper oss att få fram den kraften. Det är både styrt efter principer och tillåtande när det gäller färger och material. Bästa sättet att få grepp om konstarten är att anmäla sig till kursen!

Grafisk tryck

För att kunna trycka behöver du en tryckpress. Tryck är ett sätt att applicera ett mönster på ett vanligtvis plant underlag, vanligen papper eller textil. Medborgarskolan erbjuder kurser med olika former av trycktekniker.

Kurbitsmålning

På dessa kurser får du lära dig en svensk målartradition från 1700-talet. Det är en teknik från Dalarna och den användes mycket på möbler, väggar och spegelramar. Dalahästar och bruksföremål är utsmyckade med kurbitsmotiv.

Vårt utbud inom Måleri och teckning

Din sökning"" visar 236 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Akvarellmålning"

Akvarellmålning

Ort: FalunStartdatum: 18 Sep 2024Tid: 18:00-20:30Antal tillfällen: 5 st tillfällenDagar: OnsdagarPris: 1 495 kr
Läs vidare om "Akrylmåleri"

Akrylmåleri

Ort: GävleStartdatum: 1 Okt 2024Tid: 18:00-20:30Antal tillfällen: 8 st tillfällenDagar: TisdagarPris: 1 995 kr
Läs vidare om "Krokimålning med Krokigruppen"

Krokimålning med Krokigruppen

Ort: SundsvallStartdatum: 22 Aug 2024Tid: 17:00-19:00Antal tillfällen: 7 st tillfällenDagar: TorsdagarPris: 100 kr