Örebro
1 Sep 2024
Söndagar
1 850 kr

Drömmer du om att måla? Här har du chansen att få ta del av de viktiga baskunskaperna du behöver. Att måla är en underbar hobby som passar många och det är aldrig för sent att börja!

Innehåll
Att måla i akryl är roligt och enkelt. En vattenlöslig, luktfri och snabbtorkande färg som kan varieras i det oändliga med hjälp av fantasin. Du får även lära dig oljemålning. Den här kursen passar både nybörjare och de med lite erfarenhet. Varje sammankomst innehåller teori och praktiska övningar. Du upptäcker material, färgblandning, bildkomposition, att skapa ljus, skugga, volym, struktur och perspektiv. Du väljer fritt vilket material du arbetar med!

Upplägg
Kursen omfattar 3 x 45 min per tillfälle, vi träffas 7 gånger varannan vecka, jämna veckor.

Vi anpassar verksamheten efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Denna kurs genomförs i en mindre grupp anpassat till lokalen. Det finns även möjlighet att delta digitalt vid behov, men kursen genomförs främst fysiskt. Om du har fler funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs

Kursledare
Vahid Vahidian är en erfaren konstnär inom lera måleritekniker som akryl- & oljemålning, teckning och akvarell, han är specialinriktad på japanskt måleri med tusch men och kunnig kursledare inom både film och foto.
Du kan läsa mer om honom och hans konst här: https://vahidianvahid.wixsite.com/minsida

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial köps av deltagaren.
Du väljer fritt mellan akryl eller olja, båda behövs ej!

Materiallistan:
Måla med akryl
Akrylfärgsset
Penslar för akrylmåleri, duk uppspänd på kilram eller pannå
Engångstallrikar( används som palett)

Måla med oljefärg
Oljefärgsset
Penslar för oljefärg, målarkniv duk uppspänd på kilram eller pannå
Palett i trä
Förtunning : *vattenlösliga färg - ingen *normala oljefärg -  rå linolja och luktfri Beckers Odourless eller Färgrikets Skonsam Förtunning. (50/50)
Balsamterpentin används INTE i kurslokalerna. Många använder ett färdigblandat målarmedium (painting medium) till exempel Färgriket målarmedium. Du behöver även palettkopp.
Vi reserverar oss för prisändringar.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta ditt lokalkontor för att få rabattkoden.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan har ett stort utbud av Ateljé och Hantverkskurser, upptäck vårt kursprogram för att hitta något annat som verkar spännande.

Bra att veta
Stafflier finns på plats, tag med förkläde eller ha oömma kläder.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fredsgatan 14

Fredsgatan 14, Örebro