Örebro
Ledare
Maria Rönning
1 775 kr

Utforska, experimentera och lär känna akvarellens särart. Våga doppa penseln i färg och låt färgen flyta ut över papprets yta. Inget kan som akvarellen skildra himlens skiftningar, vattnets genomskinlighet, eller fånga naturens fantastiska nyanser av ljus och färg.

Innehåll
Vi lär oss grundtekniken att måla med vattenfärg, akvarell. Kursen innehåller olika övningar i att bemästra färgen. Vi går igenom teori som ni sedan övar på praktiskt genom måleri i vägledning av kursledaren. De fleras deltagarna brukar välja vad de målar själva. Vi lär oss om material, färgblandning, bildkomposition, att skapa ljus, skugga, volym, struktur och perspektiv.

Upplägg
Kursen omfattar 3 x 45 min per tillfälle, vi träffas under 7 veckor.
Samma tid och veckodag.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.

Kursledare
Maria Rönning är en riktig allätare inom konst och arbetar som bildlärare på högstadiet sedan många år tillbaka, Hon har gått konsthantverkslinjen Helldin i Tidaholm och på konstfack i Stockholm.
Maria är även medlem i konstnärsgruppen Ateljé 19 där hon målar modell varje vecka.
Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Tag med akvarellpapper, färglåda och penslar nr. 4, 10 och 12.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta ditt lokalkontor för att få rabattkoden.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan har ett stort utbud av Ateljé och Hantverkskurser, vi har flera olika nivåer på våra målerikurser. Vi hjälper dig gärna att hitta en kurs om passar dig.

Bra att veta

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fredsgatan 14

Fredsgatan 14, Örebro