Konst och hantverk

Akvarellmålning ger inspiration och förlänger sommaren för den som vill

I takt med att våren och sommaren närmar sig vaknar naturens egen färg­palett till liv. På Medborgarskolan är kursverksamheten ständigt igång och några som ser fram emot att kunna flytta ut verksamheten och måla utomhus är ­kursledarna Tayeb Benallal och Olga Karlsson, som är hemmahörande i Örebro respektive Karlstad och som du nu ska få lära känna lite närmare.

Med en bakgrund som arkitekt utbildad i St. Petersburg har Olga en gedigen ­kunskap kring färg och form och hon låter sig inspireras av allt som sker runt omkring henne.

– Jag går på känsla, säger hon om sitt konstutövande och förklarar vidare. Jag får en idé, testar den i mindre format och kanske gör jag den större sen. Olika händelser i livet inspirerar till olika motiv.

Olga undervisar i olika tekniker som akryl, olja, teckning och akvarell men det är den senare som hon själv frä

Olga Karlsson kursledare i akvarell

mst utövar. Hon betonar att detta är en komplicerad teknik som kräver både tid och tålamod.

– Man föds inte som akvarellkonstnär. Man ger det tid. När man misslyckas så ­försöker man igen. Och igen.

Olga samarbetar med flera aktörer och Medborgarskolan är en av dem. Hennes kurser ligger på olika nivåer, man startar från grunden och lär sig steg för steg. Den mest avancerade gruppen har hon följt i cirka tio år.

Tayebs mest avancerade kurs har hållit på ännu längre där han i över femton år har följt några av kursdeltagarna. 1995 flyttade han till Örebro från Paris för kärlekens skull.

– En kompis som undervisade i italienska tipsade mig om ­Medborgar­skolan. Jag testade och tyckte det var kul och det är därför jag ­fortfarande är kvar, berättar Tayeb.

Hans konstnärliga bakgrund är bland annat nio års utbildning i måleri och media vid en konstskola i Paris. Han målar gärna akvarell och tycker det är roligt att hjälpa andra att utvecklas i sitt konstnärskap. Han menar att det först och främst handlar om att våga.

– Den största rädslan för alla konstnärer, amatörer som ­professionella, är den vita duken. Den tomma ytan. Och alla frågor innan man kommit igång: Vad ska jag måla?

Hans bästa tips i den situationen är att bara ta vad som helst – ett ­äpple, en mugg, en gren – och börja måla.

– Har du väl börjat så växer motivet fram.

Tayeb med akvarellkurs i stadsparken

Tayeb anpassar sina kurser efter deltagarna. På sommaren vill många måla blommor och natur och då handleder han dem i att välja rätt motiv och rätt teknik. I maj ger han en helgkurs på en vackert belägen herrgård i Nora och titt som tätt förlägger han kurstillfällen i Örebros vackra stadspark.

– Akvarell är en avancerad teknik men en stor fördel är att det krävs minimalt med material. Det är enkelt att ta med allt och måla utomhus.

Egenmålade sommarmotiv i akvarell på väggarna kan lysa upp när höstmörkret närmar sig och det ettriga regnet smattrar obarmhärtigt på fönstren.