10 Jun 2024
Dag
Thomas Björk

Lär dig baka på historiska sädesslag som användes förr!

Innehåll

Bakning från grunden på historiska spannmål. Baka klassiska bröd av olika slag med ekologiska produkter. Vi pratar mycket om processen. Du lär dig de olika egenskaperna hos spannmålen. Du lär dig hur jäsprocessen går till. Här får du lära dig om vad som händer i degen, hur du kan smaksätta samt få idéer om varianter av bröd som serveras vid olika tillfällen.

Upplägg

Ni bakar tillsammans vid olika stationer. Ni kommer självklart även smaka på de olika bröden under kurstillfället. Alla hjälps åt att plocka undan i utbildningsköket när ni bakat klart.

Inga förkunskaper, alla är välkomna.

Thomas Björk är en hängiven surdegsbagare och har undervisat många nybörjare på Medborgarskolan under flera år. Thomas har även tävlat i bakning på tv.

Kursmaterial

Recept och instruktioner som du använder på kursen. Kostnad för råvaror ingår och du går hem med flera rykande, doftande färska bröd. Ta med en stor kasse att bära hem bröden i!

Utvecklingsmöjligheter

Vi erbjuder många fler bakkurser, både matbröd och söta bakkurser.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln. Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Läs mer om hur du gör här.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm