Helsingborg
13 Maj 2024
Måndagar

Denna kurs handlar om begränsat certifikat för sjöradiotrafik på SRC (Short Range Certificate) som tidigare kallades VHF-kurs. En väl fungerande båtradio ökar säkerheten ombord.

Med SRC når du en kustradiostation och kan då kopplas in på telefonnätet. Du når dessutom alla närliggande fartyg, sjöräddningen, kustbevakningen, lotsar och handelsfartyg - det är den stora skillnaden gentemot mobiltelefonen och häri ligger också den ökade säkerheten!

Innehåll
Hur kustradion fungerar och få kunskaper så att man kan klara av att avlägga ett teoriprov för att få begränsad SRC behörighet.

Alla våra ledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem med möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Vi använder oss av Bengt Utterströms bok Fritidsskepparens VHF/SRC-bok.
Den beställer du själv hos Bryggboden.se
Fritidsskepparens VHF/SRC-bok - Bryggboden.se

Teoriprov
Efter avslutad kurs anordnas ett prov inför förhörsförrättare godkänd av NFB. Examinationsavgift ingår ej i kursavgiften, pris 625 kronor. Du ska ha fyllt 15 år för att få skriva provet.

Kontakta oss
Om du vill veta mer om kursen så ring vårt Kundcenter 075-241 6850 eller skicka epost till region.syd@medborgarskolan.se

Folkbildning skapar vi tillsammans i gruppen och den drivs framåt genom kunskapsutbyte. Det kan vara stort och smått, lokalt och globalt eller fysiskt och distans - det är upp till dig och din grupp. Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och byta erfarenheter och tankar. Du som individ påverkar studiecirkelns upplägg och innehåll genom ett demokratiskt inflytande.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg