Navigation och trafik

Livet på en segelbåt

Det hela började 1989 då Lars Tiger köpte sig en segelbåt i Grekland.  – Det var en gammal träbåt som liknande en Vega, som jag hade ett antal år och seglade omkring med till och från.

Förmodligen var det den gamla träbåten och allt därtill som verkligen väckte seglarlusten till liv hos Lars. Visst hade han seglat tidigare i sitt liv också, hemma i Sverige. Men det han upplevde i Grekland var något annat.

Så när han för fyra år sedan gick i pension var valet inte så svårt. Som ensamstående, med vuxna och utflugna barn valde Lars att sälja sitt boende hemma i Värmland, till förmån för ett inköp av en segelbåt i Grekland.

– Jag är ute i omgångar, ungefär åtta månader på ett år sammanlagt. Under förra året åkte jag ned i slutet av mars och sedan hem i juli för att spendera två sommarmånader i Sverige med endast ett litet mellanstick då jag var nere och flyttade båten.

Lars är en van seglare och innan han tog steget att skaffa segelbåt utomlands spenderade han otaliga timmar till sjöss hemma i Sverige, där han främst seglat på västkusten.

– Jag har faktiskt gått alla mina sjölivskurser hos Medborgarskolan, när det begav sig. Allt från navigationskurs till kustskepparintyg.

För närvarande håller Lars på att ta kanalintyg.

- Det är inte så många som vet men det är ett intyg som krävs även hemma i Göta kanal och i Tyskland är de jättehårda. Där får du inte köra båt i kanalerna alls utan det intyget.

Så hur kommer det sig då att Lars hamnade just i Grekland med sin segelbåt?

- Dels är det vackert här, med många öar och vikar. Dels är det bra klimat, du kan segla i kortbyxor ända till september. Så sent som i november är det helt ok badtemperatur, förklarar Lars.

Han berättar att andra länder runt om i Europa såklart också är intressanta. Dock inte Kroatien, eftersom de där kommit på att de kan ta betalt för alla som försöker transportera sig på vatten.

- Det är jättedyrt bara att lägga i båten i Kroatien och vill man sedan ankra en liten vik så kostar det i regel ganska mycket. Det är inte görbart.

Om man nu ska göra en sådan här livsstilsomvändning som att bosätta sig på en segelbåt. Vad behöver man då tänka på och förbereda?

- Du ska vara på det klara med hur du ska ta dig ner. Om du ska starta från Sverige behöver du se över resvägen noga, speciellt om du ska gå i kanaler. De sista åren har klimatförändringar ställt till det en hel del och du måste vara påläst om vilka kanaler och floder du kan gå i.

Utöver noggrann ruttplanering är utrustningen a och o. Lars säger att man måste se till att ha med sig grejer för att klara det mesta. Så som att ladda batterier med solceller, manuell navigationsutrustning så du klarar dig, även om det finns mycket digitalt. Utöver det bör veta hur du ska klara dig i tuffa väderförhållanden.

– Bra ankare, tampar och annat måste finnas till hands ifall du måste göra an vid land. Man ska räkna med att det kan blåsa upp ordentligt.

Lars berättar själv om några händelser han varit med om, då pulsen gått upp ordentligt.

- Jag har haft några riktiga körare, då jag tyckt att jag legat tryggt men så helt plötsligt kommer det en front och sveper med båten. Har man då en något för kort ankarkedja så blir det svårt att klara en riktig storm. Men det har alltid gått bra tillslut!

Lars på segelbåten

När Medborgarskolan talar med Lars befinner han sig i Kilada, där han legat ett par veckor. Det är här han också kommer att ta upp båten, alternativt lägga den på boj, för att åka hem över jul och nyår. Under våren planerar han att vara på Kanarieöarna, där han har en kompis som också har en segelbåt som är under renovering.

- Jag har lovat att hjälpa ­honom med renoveringen.

Det är nämligen lite så det är. Genom att vara ute till havs mer eller mindre konstant så ­vidgas också bekantskapskretsen. Vilket innebär att det sällan blir allt­för ensamt för Lars på båten.

- Förutom barnen som kommer ner på sommaren så kommer även andra släktingar och vänner. Eftersom jag är gammal lärare tycker jag det är kul att få lära folk att segla. Och ser jag en svensk flagga på någon båt här nere, ja då tar jag jollen direkt och åker över för att hälsa.

Text: Marie Stenquist