Distans
2 Apr 2024
Tisdagar
Peter Hagenstål

En praktisk kurs som ger dig kunskap att självständigt kontera och föra dagbok. I kursen berörs frågor om bokföringslagen, resultat- och balansrapport samt budgetfrågor. Efter kursen kan du klara av den löpande bokföringen. En ren distanskurs men där du har en kursledare som följer dig genom kursen.

Detta är en kurs där vi lär oss grundläggande bokföring, både manuellt och med hjälp av ett bokföringsprogram. Vi går igenom grundläggande affärshändelser som rör bl a försäljning, inköp, moms, skattekonto, löner m.m.

I kursen får du använda bokföringsprogrammen Visma eEkonomi och/eller Visma Administration och via Medborgarskolan får du tillgång till en  elevlicens till kursen.

Upplägg
Kursen bedrivs som distanskurs via ett digitalt klassrum på vår plattform Learnify under 10 veckor. Under hela kursen har du tillgång till vår kursportal där du hittar 10 moduler (självstudier), extra uppgifter, filmklipp och ett forum där du och övriga deltagare kan ställa frågor till kursledaren och diskutera med varandra under hela kursens gång. Kursledaren loggar in varje vardag och besvarar frågor

Minst 5 av studietillfällena kommer att ske live via zoom 2*45min 19.15 på tisdagar. Länk till dessa lektioner, datum och exakt tid kommer du att informeras kring utav kursledaren vid kursstart.

Ni får tillgång till plattformen samma dag som kursen startar.

Förkunskaper
Grundläggande data- och Internetvana erfordras. Kursen är första delen bland våra ekonomikurser.

Kursledaren
Peter Hagenstål har distansundervisning inom data och ekonomi sen flera år. Alla våra kursledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Du måste ha tillgång till Basbok i bokföring, Liber, 10 uppl, ISBN 978-91-47-09539-1. Se till att ha inhandlat den inför kursstarten.

Hur når jag plattformen/Learnify
Du får två mail dagen innan  kursen startar som innehåller information och lösenord för att nå in till vår distansplattform. Väl inne i plattformen finns ledaren där och guidar dig och övriga deltagare genom kursen.

Kontakta oss
Om du vill veta mer om kursen så ring vårt Kundcenter 075-241 6850 eller skicka epost till region.syd@medborgarskolan.se

Viktigt
Ange alltid aktuell e-postadress vid anmälan. Viktigt då inloggningsuppgifter m m mailas ut.

Efter genomförd kurs kan specificerat kursintyg erhållas. Kontakta kursledaren eller Medborgarskolan.

Rabatt hos Bokus
Ta chansen och få rabatt på bland annat kurslitteratur.
På www.medborgarskolan.se/bokusrabatt finns detaljerad information

Folkbildning skapar vi tillsammans i gruppen och den drivs framåt genom kunskapsutbyte. Det kan vara stort och smått, lokalt och globalt eller fysiskt och distans - det är upp till dig och din grupp. Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och byta erfarenheter och tankar. Du som individ påverkar studiecirkelns upplägg och innehåll genom ett demokratiskt inflytande.