Linköping
1 Okt 2024
Tisdagar
Johan Bergsten

Förarintyget är den grundläggande båtutbildning som du bör ta om du har en fritidsbåt eller vill ha förarbevis för vattenskoter.

Stor eller liten båt, för en säker och rolig båtfärd inomskärs ska alla kunna hantera båten. Kursen ger dig grundkunskaperna i Stor eller liten båt, för en säker och rolig båtfärd inomskärs ska alla kunna hantera båten. Kursen ger dig grundkunskaperna i navigation, sjövägsregler, säkerhet till sjöss, sjöväder och sjömanskap som är livsviktig kunskap när man är på sjön.
Förarintyget visar att du genomfört teoretisk utbildning för att föra fram en fritidsbåt inomskärs och i kustnära vatten. Det är också ett krav vid hyra av båt utomlands.

Kursen passar såväl för seglare som motorbåtsförare. Efter avslutad kurs anordnas teoretiskt prov för Förarintyget.
I kursen erbjuds ett båtpraktikpass med praktiska moment för säkerhet till sjöss, praktiken är frivillig, men ett krav om du går vidare och vill ta kustskepparintyget.

INNEHÅLL
Kursen innehåller grundläggande navigation, sjövägsregler, säkerhet till sjöss, sjöväder, sjömanskap, redaransvar, knopar mm. Du får alla de kunskaper som krävs för att kunna ta ett förarintyg.

UPPLÄGG
Genomgångar av kursledare under lektionstid, med övningsexempel. Därefter självstudier hemma mellan varje kurstillfälle.
Kursen har ett relativt högt studietempo och kräver därför att du läser hemma mellan kurstillfällena.

Vi träffas en kväll i veckan, samma dag och tid varje vecka, vid 6 tillfällen + provtillfälle veckan efter avslutad kurs.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs.
Krav för examination för förarintyg är att du har fyllt 12 år.

EXAMINATION
Kursen avslutas med prov från NFB (Nämnden för båtlivsutbildning).
Detta sker digitalt och du behöver därför ta med en egen enhet (platta, laptop eller mobil) för detta.
Datum för examinationen får du av ledaren en bit in i kursen.
Kostnad för examinationen tillkommer med 625 kr.

Vid godkänt prov och examination får du en stämpel i din blå intygsbok, denna fyller du på med alla navigationsintyg du gör.
Boken är skriven på svenska, engelska, tyska, franska och spanska. Hyr du båt utomlands är boken ett måste.

BÅTPRAKTIK
I samband med kursen erbjuds även ett båtpraktikpass på Vättern med praktikbåten Trulsan, med avgång från antingen Motala eller Askersund. Kursledaren föreslår för gruppen ungefärligt datum för när praktiken bör göras. Båtpraktik är ett måste om du vill gå vidare och ta Kustskepparintyget.

KURSMATERIAL
För att du ska få den bästa starten på kursen ber vi dig köpa nedanstående produkter och ha dem med till kursstart, du beställer själv materialet
• Kurs & Bäring Förarintyg - Kustskepparintyg av Nina Nordström & Johan Tengström .Komplett uppsättning (grundbok, arbetsbok öst)
• Övningssjökort nr 616
• Passare
• Modern transportör
• Nautisk linjal
• Blyertspenna, radergummi och anteckningsblock (A4)

Går att beställa via www.bryggboden.se
Information om kursmaterial att inhandla och eventuella entrékoder står i kallelsen till kursen.

KURSLEDARE
Johan Bergsten har varit kursledare hos oss länge och har mångårig erfarenhet av sjölivsutbildning. Han har jobbat till sjöss i 11 år och varit befälhavare på mindre passagerarfartyg sedan 1986, och har under hela sitt yrkesliv jobbat med sjöfart och utbildningar. Johan har jobbat på sjöfartsverket i 6 år och driver sedan flera år tillbaka ett rederi med en passagerarfartyg i Vätterns norra skärgård med utgångspunkt Askersund.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

RABATTER
Du som är medlem i en båtklubb eller i Kryssarklubben S:t Annakretsen eller har din båt försäkrad hos Svenska Sjö får 10% rabatt på kursavgiften. Uppge ditt medlemsnummer eller försäkringsnummer vid anmälan.

Många försäkringsbolag ger rabatt på båtförsäkringen om du har Förarintyg för båt. Har du båten försäkrad hos Svenska Sjö erbjuds du 20% rabatt på försäkringen hos dem när du har tagit förarintyget genom oss.

BRA ATT VETA

Medborgarskolan har en stor sjölivsverksamhet - kurser sätts in under hela terminen och vi har flera nivåer.
Det går utmärkt att delbetala kursen - ange detta vid anmälan.
Vi följer myndigheternas rekommendationer gällande coronapandemin, t ex vad gäller gruppstorlek.
Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Linköping Medborgarskolan

Teknikringen 7, Linköping