Göteborg
29 Jul 2024
Mån-Fre

Med enkel teknik och metod lär vi oss bygga alla hemmets möbler utan vidare förkunskaper. Med hammare och spik (eller skruv och skruvdragare) dyker vi ner i Enzo Mari’s praktiska verk som kommer till liv av dess funktion och användning.

INNEHÅLL
En kurs i möbelsnickeri som tar avstamp i Enzo Mari’s bok “Proposta per un’autoprogettazione”. Ett manifest för “demokratiska möbler”, som utvecklats och populariserats av Erik Eje Almqvist i boken “Hammare och spik”.

Med enkel teknik och metod kan vi lära oss bygga alla hemmets möbler utan vidare förkunskaper. Med hammare och spik (eller skruv och skruvdragare) dyker vi ner i Enzo Mari’s praktiska verk som kommer till liv av dess funktion och användning.

Man kan bygga något taget från Enzo eller Eriks böcker, eller använda deras metoden för att utforska dess gränser. Vi studerar praktiskt och teoretisk, planerar för bygge, gör inköp hos virkeshandlare och bygger sedan våran valda möbel!

FÖRKUNSKAPER
Denna kurs lämpar sig för alla.

KURSLEDARE
Oskar Jacobsen, möbel/trähantverkare med utbildning och praktisk erfarenhet i materialet trä. Jobbar som lärare på Konstfack och Vårdinge by folkhögskola.

KURSMATERIAL
Inköp görs under kursen för varje deltagares egen del.

Medborgarskolan Göteborg - Kungsten Möbelsnickeri

Varholmsgatan 11, Göteborg