Ett gäng människor håller i en jordglob

Grekiska - Lätt konversation och grammatik B1 Klass/distans

19 Sep 2024
Torsdagar
Athanasia Tsiligkiri

Nygrekiska är den form av grekiska som talas idag till skillnad från antikens klassiska grekiska. I våra kurser lär du dig att använda och förstå levande talspråk i vanliga turistsituationer. Ord som kalimera, kalispera och efcharisto kan vara nyckeln till nya spännande möten och äventyr. Glöm inte att ne betyder j

Kursen är planerad både i klassrum och digitalt i realtid via Teams. Det innebär att kursen genomförs i ett klassrum på Hagagatan 23 men du kan även delta via din dator, mobiltelefon eller surfplatta.

Innehåll

Vi använder oss av kursboken Epikoinoniste ellinika 2.  Vi arbetar med adverb, passiva verb och imperativ med hjälp av personliga pronomen. Vi pratar om "Rena Måndag" i Grekland, och Knossos på Kreta och arbetar med olika recept till matlagning.

Du kan prata grekiska och berätta både i dåtid och i framtid.
Du har läst grekiska under flera år. Du kan använda språket praktiskt och kan förstå lätta texter.

Kurslitteratur

Communicate in Greek; Book 2 (Epikoinoniste ellinika 2) (ISBN-978 960 846 4148). Boken kan beställas från Amazon.

Vi rekommenderar att du köper kurslitteraturen först när faktura/kallelse erhållits från oss.

Athanasia Tsiligkiri kommer från Thessaloniki i Grekland och hon har undervisat i grekiska på Medborgarskolan i över 20 år. På dagtid arbetar hon som lärare för ungdomar.
Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Rådgivning/nivåtest
Om du är osäker på vilken nivå du ska välja, kan du testa dina kunskaper på Medborgarskolan, Hagagatan 23, T- Odenplan, anmälan kan du göra vår hemsida. Glöm inte ange vilken tid du vill komma eller ring för bokning 010-157 63 61.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln
Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på www.bokus.com och 10 % på Akademibokhandeln.
Läs mer om hur du gör på Rabatt på kursmaterial.

Uppehåll 28/3 pga skärtorsdag

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum ca 7 dagar före kursstart.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm