Örebro
23 Okt 2024
Dag

Är du förberedd när krisen inträffar i samhället? är föreläsningen som ger dig kunskap om kommunens krisberedskap och vilket ansvar du har som privatperson när en kris inträffar. Efter informationstillfället kommer du att ha stärkt din förmåga att själv kunna hantera konsekvenserna av en kris.

Hemberedskap – Är du förberedd när krisen inträffar i samhället?

Detta är föreläsningen som ger dig kunskap om kommunens krisberedskap och vilket ansvar du som privatperson har när en kris inträffar. Efter informationstillfället kommer du att ha stärkt din förmåga att själv kunna hantera konsekvenserna av en kris. Du lär dig hur du tillgodoser de grundläggande behoven som mat, vatten, värme och information när det sker svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner, till exempel elavbrott eller översvämningar.

Vid just detta tillfälle får du även information om kommunens Frivilliga Resursgrupp (FRG) som är kommunens extraresurs i händelse av en samhällsstörning i vår kommun.

Föreläsningen är kostnadsfri och riktar sig till alla. Ge dig själv, familj, vänner och grannar förutsättningarna för att klara dig igenom en allvarlig händelse eller kris. Läs mer om Frivilliga Resursgruppen på www.civil.se/frivilliga-resursgruppen

Innehåll

Du får information om: - Krisberedskap - Storm - Översvämning - Brand - Terrorhot - Vilket ansvar har du?

Inga förkunskaper krävs.

Kostnadsfritt.

Föreläsningen sker i samarbete med Civilförsvarsförbundet.

Anmäl dig till Medborgarskolans kurs, klicka på knappen ”Anmäl” i rutan högst upp till höger!

Medborgarskolan Örebro Fab.

Fabriksgatan 18, Örebro