Kristianstad
Söndag
Maria Sundahl Karlsson
895 kr

Denna yoga är lugn och meditativ och ett fantastiskt sätt att rena kropp och sinne, lära känna sig själv och acceptera sina begränsningar. Bestrid dina rädslor och utvecklas både mentalt och fysiskt.

Om workshopen
HormonyYoga, medicinsk yoga för kvinnor är ett koncept utvecklat av Ellen Engvall. Yogaformen har sin bas i traditionell yoga med rörelser från kundaliniyogan. Yogan är lugn och meditativ, som skapar återhämtning, stillar sinnet, förbättrar kroppskännedom samt balanserar nerv- och hormonsystem.

Du kommer under denna dag få prova på två olika yogapass där vi fokuserar på rörelser som balanserar nerv- och hormonsystem, du kommer även få lyssna på en kortare föreläsning om just kvinnans hormonsystem och få tips på hur du kan förbättra dina chanser till välbefinnande genom att förändra faktorer som påverkar hormonsystemet negativt och istället ersätta dem med verktyg som  påverkar din kropp och ditt sinne positivt. Under dagen blir det tid för paus med medhavd fika/lunch och mingel.

För vem
Det här är en kurs för alla nivåer. Alla kan träna yoga oberoende av ålder och hälsotillstånd eftersom yoga anpassas till den enskilda personen. Du utgår alltid från dina egna förutsättningar.

Kursledaren
Maria Sundahl. Efter många års utövande av olika yogaformer hittade Maria en kurs i Mediyoga för hormonbalans. Hon fastnade för yogaformen och valde att själv utbilda sig till yogalärare (diplomerad 200h) i HormonyYoga - Medicinsk yoga för kvinnor hos Ellen Engvall under våren 2023. Yogan är för Maria en livsstil och ett sätt att stanna upp i vardagen. Att istället för att vara i huvudet, kunna landa i kroppen för en stund. Maria vill gärna inspirera andra kvinnor att genom yogan lära känna sin kropp och hitta sitt eget sätt att må bra på.

Alla våra kursledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Mjuk/ledig klädsel rekommenderas. Ta med en varm tröja eller filt till avslappningen och gärna en vattenflaska.
- En studietimme omfattar 45 minuter.
- Medtag även egen yogamatta och en kudde
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.

Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Använd ditt friskvårdsbidrag hos oss
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan Danssal Kristianstad

Magasinsgatan 2 - Ingång På Baksidan, Kristianstad