Karlstad
8 Okt 2024
Tisdagar

Jägarexamen komplett är utbildningen som ger dig den teoretiska kompetens och praktiska träning du behöver för att ta jägarexamen. Kursen ger kunskaper om viltet, jakten och vapnet och de bästa förutsättningarna för att bli en ansvarsfull jägare.

Innehåll
Kursen startar med teoridel och teoriprov, därefter skytteövningar som avslutas med skytteprov.

De teoretiska delarna handlar bland annat om:
- Jakten och dess olika metoder
- Viltkunskap
- Vapenkännedom
- Jaktlagstiftningen
- Jägarens ansvar och rättigheter

För att klara det teoretiska provet rekommenderas en viss del självstudier mellan sammankomsterna.

Upplägg
TEORI - Lärarledda lektioner på plats. Kursen ären gång i veckan, tisdagar med start 8 oktober kl. 18-21.

SKYTTET - Kommer att vara antingen en helg (Fredag eftermiddag - Söndag) eller vardagskvällar under några veckor, ca 24 studietimmar med skytte inklusive de olika proven för skytte.

Skyttepraktiken och proven kommer att genomföras på en av de skyttebanor vi har samarbete med i Karlstad, Kil eller Forshaga  och kommer att starta under April - Juni 2025.

Inga förkunskaper krävs.

Nils Dverstorp

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial som vi använder oss av är Jägarnas Riksförbunds material  (Din väg till jägarexamen ) som du köper själv.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du även 6 % rabatt på Bokus och 10 % rabatt på Akademibokhandeln. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta oss för att få rabattkoden.

Förutom kursavgiften så tillkommer Naturvårdsverkets provavgifter på ca 1400 kr samt kostnad för förbrukat ammunition. Eventuella omprov bekostas av kursdeltagare. Provavgifter och ammunition betalas på plats till provrättarna och skytteklubben.

Vill du delbetala kursen?
Hos oss kan du dela upp kursavgiften upp till tre delbetalningar utan extra kostnad.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen senast en vecka före kursstart.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad