Mjölby
12 Sep 2024
Torsdagar
Bjarne Gunnar

Välkommen till Medborgarskolans jägarskola med målet att ta en jägarexamen. I vår jägarskola får du gedigen och allmänbildande kunskap om skog och mark samt djur och natur. Du lär bland annat om att spåra djur, viltvård, ekologi, jaktlagen, olika typer av jaktvapen och hanteringen av dessa samt om jaktmetoder.

Jakten är en betydelsefull fritidssysselsättning och den som vill skaffa sig ett jaktvapen måste enligt lag avlägga en jägarexamen. Samma krav har markägare på jaktarrendatorer och flertalet jaktlag på nya medlemmar.

För att ta jägarexamen gör du ett teoretiskt prov om djur, natur och vapen samt praktiskt skjutprov.

Inga förkunskaper krävs.

Du behöver ha goda kunskaper i svenska för att klara av att delta i undervisning och för att kunna genomföra teoretiskt prov. Vid provtillfället kan t ex ej Google translator användas för översättning.

Vi ser helst att du har fyllt 15 år för att delta. Som deltagare måste du kunna delta i undervisningen på egen hand, utan att behöva föräldrastöd.

Kursupplägg

Vi träffas tretton teoritillfällen samma dag och tid en gång i veckan. Vid dessa tillfällen går vi igenom kurslitteraturen och har en del gruppdiskussioner utifrån den. Du får möjlighet att ställa frågor och vi gör övningsprov. Vi följer ett kursmaterial som du inhandlar innan kursstart. När vi är klara med teoritillfällena genomförs ett teoriprov.

Under hela kursen har du handledning av en erfaren kursledare som går igenom all teori, du får möjlighet att ställa frågor och vi gör övningsprov.

Efter teorin ges möjlighet till skjutträning på skjutbana via kursledarens kontakter. Ofta äger skjutträningen rum helg. Skjutträningen ingår inte i kursavgiften. Under träningen lånar du vapen av skytteklubben men bekostar ammunitionen själv.

Mål

Målet är att du genom godkänt teoriprov, efter teoridelen, och skjutträning under våren, ska lyckas ta din jägarexamen senast till sommaren.
För att klara detta krävs att du i så hög utsträckning som möjligt kan delta vid teoritillfällen, skjutträning och ägna dig åt självstudier.

Examination

Jägarexamenprovet består av en teoretisk och en praktisk del.
Det teoretiska provet består av ett digitalt prov efter genomförd kurs. Vid provtillfället behöver du ha tillgång till egen smartphone, surfplatta eller laptop för att kunna ta med denna till Medborgarskolans kurslokaler.

Den praktiska delen består av ett antal delprov:
• Hagelvapen: Säker vapenhantering, avståndsbedömning, lerduveskytte och skjutning mot markmål.
• Kulvapen: Säker vapenhantering och precisionsskjutning (fyra skott inom en tolv centimeters cirkel på 80 meters håll från skjutbänk, samt fyra skott inom 17 centimeter med jägarmässigt stöd).
• Praktiskt högviltprov: Skytte på stående och löpande älgfigur.

Kursledaren kommer att ge dig mer information om examinationen under kursen.

Kurslitteratur

Kurslitteraturkostnad tillkommer och inhandlas av dig själv till kursstarten.
Materialet är "Jägarskolan - ett komplett bokpaket" (ca 750 kr) och kan beställas via webben eller i bokhandel.

Bjarne Gunnar som är en hängiven jägare och haft kurser i jägarskolan i flera år.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kostnader

Teoriprov: 500 kr
Hagelprov: 400 kr
Grundprov/precision: 200 kr
Högvilt: 250-300 kr
Kostnad för ammunition vid skjutträning och eventuellt omprov för skjutning tillkommer.

Minimiålder är 18 år för vapenlicens men ingen nedre åldersgräns finns för att gå kursen. Jägarexamen krävs för att du ska kunna ansöka om licens för jaktvapen. Att skaffa licens för vapen tar ca 2-3 månader efter att du har sänt in ansökan.

Anmälan och kallelse

Kallelse kommer cirka en vecka innan kursstart, som en bekräftelse på att kursen startar. I kallelsen följer info om vilket kursmaterial du ska införskaffa samt entrékod till kurslokal bland annat.

Det går bra att delbetala kursavgiften, ange detta vid anmälan. Det går även bra att göra en direktbetalning vid anmälan.

Vi har bokrabatter för våra kursdeltagare: 6% på bokus.com och 10% på Akademibokhandeln. Mer info om hur du tar del av rabatterna finns i kallelsen.

Du vet väl om att vi säljer presentkort på kurser? Hör av dig till oss på linkoping@medborgarskolan.se eller 075-241 68 30.

Välkommen med din anmälan!

Mjölby Lokstallar

Ateljén G-Ingång Kyrkogatan 32, Mjölby