Örebro
5 Sep 2024
Torsdagar
Yasuko Masui

Nyfiken på Japanska? Japansk populärkultur, animefilm, mangaserier och japansk mat bidrar till att japanska har blivit ett populärt språk att lära sig. Få en djupare inblick i kulturen, landet genom att lära dig språket.

Det finns många anledningar att lära sig japanska. Du kan till exempel få kapacitet att läsa manga och se filmerna, anime, direkt på originalspråket. Om du får möjlighet att se ett Noh-skådespel kommer du förstå vad de sjunger. Du kan även delta i Karaoke och hänga med i texten på skärmen.

Kom också till insikt om vad de olika namnen på japanska maträtter betyder, till exempel att rå fisk heter sashimi medan sushi betyder sur. Så lär dig japanska för att veta vad det är du äter nästa gång du besöker en japansk restaurang.

Innehåll
Under kursens gång börjar vi gå igenom enkla hälsningsfraser och vardagliga uttryck, och sedan arbetar vi med att bygga upp grammatiken gradvis. Vi har rollspel och jobbar i grupp tillsammans! Vi kommer även gå igenom det grundläggande fonetiska skriftspråket hiragana.

För vem
Denna japanskakurs är en nybörjarkurs så du behöver inte ha några förkunskaper.

Lektionen ges på engelska och vi använder kursmaterial på engelska. (Kursledaren talar även flytande svenska)

Yasuko är född och uppväxt i Japan och har studerat i Storbritannien under längre tid. I Tokyo arbetade hon som satellitkoodinator för internationella nyheter på en TV-station. Sedan 2010 jobbar Yasuko på Medborgarskolan och brinner för att träffa er som vill lära sig det japanska språket och ser fram emot att dela med sig av den rika japanska kulturen.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskoloans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
I kursen använder vi oss av boken Japanese for Busy People 1: Romanized Version (Obs! Revised 3rd Edition) med ISBN 9781568363844 (boken hittar du här) och material som framtagits av ledaren. Observera att kursmaterialet inte ingår i kursavgiften och INTE tillhandahålls av Medborgarskolan.

Boken finns att köpa via näthandel eller via Lindhska bokhandeln, Drottninggatan 11 i Örebro. Invänta kallelse med datum för kursstart innan du köper boken.

Upplägg
Kursen omfattar 2x45 minuter per kurstillfälle. Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid kursens första tillfälle. Efter avslutad kurs erbjuder vi möjlighet att boka plats på kommande fortsättningskurs.

Du får en kallelse till kursen ca 1-2 veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Vi förbehåller oss rätten att vid behov byta kursledare eller kurslokal.

Som deltagare i Medborgarskolans kurser har du möjlighet att utnyttja vissa förmåner, läs mer på www.medborgarskolan.se/formaner

Vill du delbetala? Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Medborgarskolan Örebro Fab.

Fabriksgatan 18, Örebro