Örebro
Ledare
Carina Tuvesson
1 350 kr

Lär dig texta vackert med kalligrafi, både äldre stil samt modern textning med Brushpen. Handskrivna texter förmedlar en känsla av stil, charm och att du bryr dig om den du skriver till, här lär du dig grunderna i denna vackra teknik!

Innehåll
Vi lär oss att texta vackra gratulationskort, tackkort, öppningsskyltar och annat. Vi går igenom olika passande stilar av kalligrafi och grundläggande tekniker. Vi kommer också fokusera på Anfang (den första mer dekorerade bokstaven i ex. sagoböcker m.m. )
Historik kring kallgigrafi, förenklingstekniker.

Upplägg
Vi träffas en helg, 10.00 - 14.00 både lördag och söndag med paus för lunch 45 minuter.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.

Kursledare
Carina Tuvesson har varit kursledare hos Medborgarskolan i många år och har stor erfarenhet av måleri, kermik, kalligrafi och många andra hantverk. Hon vet hur det känns att utvecklas personligen tillsammans med en grupp. Carina är utbildad bild- och formlärare och har goda meriter i att leda grupper.
Då Carina själv är vänsterhämt kan hon med fördel även lära ut även till vänsterhänta, till vardags är hon van att lära ut till högerhänta deltagare.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial köps av deltagarna.
Besök gärna Magnussons Färg som harett bra utbud med material och det som föreslås.
Medtag förslagsvis:
Settet - Calligrafi markers- Feature de Kalligrafi (innehåller storlekarna  2,5 - 3,6 och 4,8)
Övningspapper A4 (linjerat & rutat)
Medtag lunch för kortare uppehåll ( finns ockås att köpa vid närliggande butik)

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com.
Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta ditt lokalkontor för att få rabattkoden.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan har ett stort utbud av olika hantverkskurser.

Bra att veta
Medtag liten matsäck för kort lunchuppehåll, micro & kyl finns samt kaffeautomat 5:-/koppen.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart. Vi reserverar oss för prisändringar.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fredsgatan 14

Fredsgatan 14, Örebro