Umeå
3 Sep 2024
Tisdagar
Roland Eriksson

Lär dig texta vackert med klassisk kalligrafi.

Denna kurs ger grundkunskaper inom kalligrafi, stilar, material och metoder för nybörjaren. Mot slutet av kursen kan du skapa vackra grattiskort, skriva texter och behärskar några typer av kalligrafistilar.

Mål och syfte

Efter genomgången kurs skall du ha goda kunskaper i den speciella teknik som ligger till grund för kalligrafi/skönskrift. Kursen skall utveckla din förmåga att kunna skapa egna alster eller konstverk. Kalligrafi kan du använda när du ska skriva exempelvis gratulationskort och brev eller varför inte texta en fin skylt till studenten! Det kan också vara väldigt meditativt att ta sig tid att skriva vackert bara för sin egen skull.

I kursen kommer vi att lära oss grunderna i layout samt minst två olika stilar inom kalligrafi. Vi avslutar med eget arbete de två sista träffarna där du får fokusera på den inriktning du vill fördjupa dig i.

Kursen pågår under 8 tillfällen. En träff/vecka på tisdagar kl. 18.30-20.30.

1. Presentation kursen: genomgång av material, arbetssätt, praktisk övning med pennor
  2. Skriva alfabetet i stilen Fraktur
  3. Böcker, inspiration och vidare praktiskt arbete
  4. Ramar, utsmyckning, layout
  5. Stilen Cancellaresca - alfabetet
  6. Fortsättning Cancellaresca- vers och grattiskort
  7. Egna övningar
  8. Egna övningar & sammanfattning

Förkunskaper

Kursen är en nybörjarkurs. Men gott tålamod är en fördel då det krävs övning. Du behöver inte ha en naturligt begåvad handstil för att lära dig kalligrafi!

Om ledaren
Roland Eriksson är en engagerad kursledare som älskar att undervisa. Han har under sin långa karriär arbetat som gymnasielärare vid Dragonskolans handelsutbildning och hållit många kurser inom både snabbtextning och kalligrafi.

Kursmaterial
I kursavgiften ingår en kalligrafipenna och övrigt material som du behöver för uppgifterna i kursen. Du får även tips av Roland på vad du kan investera i om du vill fortsätta fördjupa dig på egen hand.

Kursen hålls i Medborgaskolans lokaler på Slöjdgatan 2 i Umeå.

* Kursen kan komma att flyttas fram om den inte får tillräckligt många deltagare. Ju förr du anmäler dig desto större chans att kursen kan starta!

Har du frågor kontakta oss gärna:

Verksamhetsutvecklare Karolina Helleberg

karolina.helleberg@medborgarskolan.se