Enköping
21 Aug 2024
Onsdagar

Välkommen till en värld av gränslös kreativitet och uttryck! Är du en själ som brinner för att utforska nya dimensioner av konstens värld? Eller kanske du letar efter ett spännande sätt att utmana ditt konstnärliga sinne och tänka utanför traditionella ramar? Då är vår kurs i kollagekonst skapad särskilt för dig!

Innehåll

Gillar du att klippa och klistra och skapa konstverk sammansatta av fotografier, teckningar, färgfält och andra spännande material? Eller vill du utmana dig själv och prova nya tekniker och tänka utanför ramarna? I denna kurs får du träna ditt visuella sinne och kombinera färg och form på ett fritt sätt utefter olika teman. Kollage kan användas som inspiration för framtida konstverk eller som en konstform i sig. Oavsett är det ett väldigt roligt sätt att uttrycka sig och kan kännas lättare att komma igång med än att påbörja en teckning, målning eller skulptur.

Ett av Medborgarskolans fyra kärnvärde är:
Utveckling i samverkan
Vi tror att människor utvecklas bäst i samverkan med andra. Därför vill vi skapa mötesplatser där ett givande och tagande får alla att känna delaktighet. Med nya kunskaper, ökat självförtroende och ­sociala nätverk får människor möjligheter och styrka att själva utforma och påverka sina liv.
Därför möts både nya och erfarna deltagare i denna kurs för att även inspirera varandra
Våra andra fina kärnvärden hittar du på https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/

Upplägg

Kursen hålls kvällstid en gång i veckan i totalt 6 veckor. Kursdeltagare står själva för allt material som används under kursen, se rekommenderad materiallista.

Förslag på material att ta med: Papper i olika storlekar, färger och texturer, skisspapper, pennor av olika slag, gärna permanentpenna som man kan använda på många olika material, plastbitar, tygremsor/mindre tygbitar, wellpapp, garnstumpar, snöre, tejp, häftapparat, limstift, trälim, förpackningar, kuvert mm. Sopsäck eller en bit vaxduk att använda som underlägg för att skydda borden från lim.

Inga förkunskaper krävs, både nybörjare och erfarna deltagare är välkomna.

Kursledare är konstnären Sara Hiller som älskar all sorts skapande, men kanske främst teckning, akrylmålning och fotografi. Sara jobbar även digitalt med skapande av mood boards, kollage och planscher.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan erbjuder olika kurser i måleri och hantverk både för vuxna och barn. Vi har ett stort utbud inom hantverkskurser, se vårt kursprogram eller kontakta oss så försöker vi hjälpa dig att hitta något som passar. www.medborgarskolan.se

Hos oss på Medborgarskolan är alla deltagare och ledare försäkrade under aktiviteten/kursen samt till och från aktiviteten/kursen
Lär mer på Olycksfallsförsäkring | Medborgarskolan

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.
Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Enköping

Kungsgatan 13, Enköping