Linköping
3 Okt 2024
Torsdagar
Mats Sjöberg

Kustskepparintyget, som ibland kallas för "skepparexamen", är kursen för dig som vill fördjupa dina navigations- och sjölivskunskaper! För dig med en båt större än 4 x12 meter är intyget ett lagkrav.

Obs: Detta är en fortsättningskurs efter förarintyg - du behöver gå förarintygskurs innan du kan gå kustskepparintygskurs.

Kustskepparintyget är ett intyg för fritidsbåt som intygar att du har kunskap om sjövägsreglernavigation- och båtlivskunskap för att framföra fritidsfartyg i dagsljus, mörker och nedsatt sikt i skyddade och oskyddade farvatten.

Du får även kunskap om vad du behöver tänka på när och om du kör båt utomlands samt hur du kan positionsbestämma dig på flera sätt utomskärs.

Kustskepparintyget är ett krav i Sverige om du ska framföra en fritidsbåt/ett fritidsskepp som är längre än 12 meter och bredare än 4 meter.

I den här kursen får du den kunskap som du behöver för en längre färd utomskärs och till havs. I kursen erbjuds du möjlighet till båtpraktik för att öva vissa praktiska moment.

• Praktiskt sjömanskap
  • Kompass, lanternor och fyrar, utmärkningssystem och fyrbelysningssystem
  • Befälhavarskyldighet
  • Bestickföring
  • Färd- och ruttplanering samt metoder för navigering
  • Principer för radiokommunikation SRC/VHF, GPS och radar samt elektroniska sjökort
  • Miljöaspekter av att vistas till sjöss
  • Väder och vind
  • Strömtriangel och hur den fungerar
  • Säkerhet och sjukvård ombord

Upplägg

• Genomgångar av kursledare under lektionstid, med övningsexempel. Därefter självstudier hemma mellan varje kurstillfälle. Kursen har ett relativt högt studietempo och kräver därför att du läser hemma mellan kurstillfällena.
  • Vi träffas en kväll i veckan, samma dag och tid varje vecka, vid 8 tillfällen + provtillfälle veckan efter avslutad kurs.

• Förarintyg.
  • För att tentera för kustskeppare så måste man ha fyllt 15 år.
  • Du måste även ha intyg på båtpraktik i dagsljus. Båtpraktik ordnas i kursen om du inte har detta.

Examination

• Kursen avslutas med en uppskrivning av en från NFB (Nämnden för båtlivsutbildning) godkänd examinator. Denna sker digitalt och du behöver därför ta med en egen enhet (platta, laptop eller mobil) för detta.
  • Datum för examinationen får du av ledaren en bit in i kursen. Kostnad för examinationen tillkommer med 625 kr.

Båtpraktik

• I samband med kursen erbjuds även ett båtpraktikpass på Vättern med praktikbåten Trulsan, med avgång från antingen Motala eller Askersund.
  • Kursledaren föreslår för gruppen ungefärligt datum för när praktiken bör göras. Kostnad för praktiken tillkommer.
  • Dagpraktik är obligatorisk för kustskepparintyget och sker med utgång från Askersunds hamn medan mörkerpraktik (som rekommenderas för kustskepparintyget) utgår från Motala.

Kursmaterial

För att du ska få den bästa starten på kursen ber vi dig köpa nedanstående produkter och ha dem med till kursstart, du beställer själv materialet:

• Kurs & Bäring Förarintyg och Kustskepparintyg av Nina Nordström & Johan Tengström. Komplett uppsättning (grundbok + övningsbok öst)
  • Övningssjökort nr 61 och 93(WGS-84)
  • Sjötrafikföreskrifterna
  • Kort 1
  • Passare
  • Modern transportör
  • Nautisk linjal
  • Blyertspenna, radergummi och anteckningsblock (A4)

Går att beställa via www.bryggboden.se Information om kursmaterial att inhandla och eventuella entrékoder står i kallelsen till kursen.

Observera: Om du anmäler dig sent och inte hinner få ditt material finns extramaterial för utlån första tillfället, till dess att du hinner få ditt eget material. Vid examination behöver alla deltagare ha eget material.

Mats Sjöberg är en av våra mest erfarna ledare som i sitt yrkesverksamma liv arbetat mycket med utbildning. Mats håller även kurser i Styrelse- och föreningskunskap hos Medborgarskolan.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Rabatter

• Du som är medlem i en båtklubb eller i Kryssarklubben S:t Annakretsen eller har din båt försäkrad hos Svenska Sjö får 10% rabatt på kursavgiften. Uppge ditt medlemsnummer eller försäkringsnummer vid anmälan.
  • Många försäkringsbolag ger rabatt på båtförsäkringen om du har Förarintyg för båt. Har du båten försäkrad hos Svenska Sjö erbjuds du 20% rabatt på försäkringen hos dem när du har tagit förarintyget genom oss.

• Medborgarskolan har en stor sjölivsverksamhet - kurser sätts in under hela terminen och vi har flera nivåer.
  • Kursstart kan komma att ändras och att startdatum är preliminärt. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Läs mer om delbetalning eller om våra allmänna villkor.
  • Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Linköping Medborgarskolan

Teknikringen 7, Linköping