Distans
Ledare
Emmy Holmlund
500 kr

I denna digitala kurs får du som äger kanin eller vill skaffa kanin lära dig  ännu mer kunskaper kring allt som kan röra livet med kaniner.

Detta är en fortsättningskurs som lämpar sig till dig som redan har en del grundkunskap om att skaffa/äga kanin alternativt har gått kursen "Kaninernas vardag".

Vi går igenom dom olika faktorer som gör att kaninen mår bra eller så att du kan förebygga att den mår dåligt, vi kommer även gå igenom omvårdnad, sjukdomar, föda och aktivering, bur/hägn, inne/ute kanin mm.

INNEHÅLL OCH MÅL
Kursen kommer i första hand att bygga på att försöka skapa en trygg grund för dig som kaninägare. Du kommer få verktyg för att få bli medlem i kaninens flock, hur du upptäcker sjukdom samt hur kaninen vill bo, men även metoder och tips på hur du aktiverar din kanin.

UPPLÄGG
Denna kurs är en teoretisk digital kurs. Kursledarna kommer visa upp filmer och bilder för att ni lättare ska förstå.
Kursen är tre tillfällen med första tillfället onsdag 15 maj mars, därefter 29 maj och 12 juni.

KURSLEDARE: Emmy Holmlund
Emmy är instruktör med flera års erfarenhet som kursledare. Hon har haft kanin till större del av sitt liv men driver sedan 2019 Gnistra’s Kaningård där hon dels fött upp kaniner av olika raser, men till största del även tar emot kaniner i behov av nytt hem. Hon har bred kunskap inom kanin och delar ofta med sig av denna via socialmedier för att öka kunskapen av dessa långörade små vänner.

Gäst föreläsare Christina Johansson, författare till 5 svenska kaninböcker med fokus på lättlästa barnböcker och informativa faktaböcker för hela familjen. Genom samarbeten med veterinärer, uppfödare och etologer säkerställer hon att hennes böcker är pedagogiska och korrekta. Hennes engagemang för kaniners välbefinnande har drivit henne att utforska deras liv och sprida kunskap om hur man tar hand om dessa husdjur. Hon strävar efter att göra informationen om kaniner tillgänglig för människor i alla åldrar genom att kombinera kunskap med ett lättillgängligt språk.

FÖRKUNSKAPER

Inga förkunskaper

KURSMATERIAL
Ledarna utgår till största del från Christinas bok ”Livet med kaniner” vilken ni innan kursstart kommer få hemskickad för att kunna läsa några sidor rörande varje kurstillfälle. Men även från personliga erfarenheter från ledaren.

Deltagaravgift: 500 kr

Summa: 500 kr