Djur och natur

Spara pengar! Odla hemma och bli mer energieffektiv

Fredrik Andersson är miljöingenjör och brinner för hållbar utveckling. Från hemmet i Sydafrika håller han distansföreläsningar om sina två största intressen, odling och energi.

Fredrik Andersson växte upp på en liten gård utanför Stockholm och har alltid haft en nära relation till naturen.

- Intresset för att bidra till hållbar utveckling kom redan som barn när jag matade djuren på gården. Det drivet har alltid funnits där som en naturlig del av mitt liv, säger Fredrik.

Nyttigt vetande om odling i och utanför hemmet
På Medborgarskolan håller Fredrik i distansföreläsningar om hur odling kan gå till med grönsaker som vi köper i vanliga mataffärer. Något som kan vara bra för ekonomin, kul för familjen och nyttigt utan bekämpningsmedel.

- Jag uppmanar till att våga testa att odla och att inte ta det så hårt om det inte går så bra de första gångerna. Försök att sikta in dig på växter som kan växa naturligt i Sverige och låt de exotiska växterna vara exotiska (i alla fall till en början). Börja med att odla en tomat innan du vågar dig på en ananas, tipsar Fredrik.

Minska din energianvändning med enkla knep
Fredrik ger även distansföreläsningar om energi, energianvändning och hållbar energi.

- Det slösas otroliga mängder energi. Även om många av oss har fått en större medvetenhet om vår energianvändning så har vi fortfarande en lång bit kvar till att bli helt energieffektiva.

I Sydafrika är det ofta planerade strömavbrott som kan vara upp till sex timmar om dagen.

- Jag kan inte bete mig som jag hade gjort i Sverige här. Det har gett mig lärdomar om hur mycket energi vi egentligen behöver, förklarar Fredrik och fortsätter:

- Det finns många enkla knep att använda sig av för att minska sin energianvändning. Mycket handlar om att långsamt ändra sitt beteende och byta ut småsaker i hemmet.

Vill dela sin kunskap
- Att hålla distanskurser är ett roligt sätt att dela med mig av min kunskap. Jag visar många bilder och ger grundliga beskrivningar och instruktioner för hur du som deltagare kan göra för att lyckas bäst.

Lär dig mer om energi och odling tillsammans med Fredrik. Varför inte börja odla redan idag, kanske på ditt skrivbord?

Fredrik Andersson, kursledare. Foto: Privat

Foto: Fredrik Andersson, kursledare.