Uppsala
21 Sep 2024
Lördagar
Cecilia Esbjörnsson

Lär känna oanade muskler i din kropp och gläds över dess rundade former. Lär dig magdansens grundsteg!

Om dansen
Orientalisk dans är ett paraplybegrepp för många olika dansstilar. Stilarna skiljer sig dels mellan olika länder men också mellan olika regioner i ett och samma land. Den mest kända stilen är magdans, eller raqs sharqi som dansen egentligen heter. Det som kännetecknar magdans/raqs sharqi är isolerade rörelser i höfter, bröstkorg, axlar eller huvud. Detta blandas med svävande rörelser och skakande höfter.

Vi använder hela kroppen - framför allt höfter, mage, armar och bröstkorg. Ofta växlar man mellan att använda flera delar av kroppen samtidigt (så kallade "layerings") och att fokusera på en speciell kroppsdel (isolering). Rörelserna växlar också mellan att vara mjuka och skarpa. Många upplever att de får en mjukare, rörligare kropp och stärker bland annat rygg, mage och höftmuskler. Du kommer också att upptäcka en hel del "nya" muskler!

Upplägg
Kursen hålls en gång i veckan i tio veckor med uppehåll för höstlov v44. Kursen är en teknikkurs, vilket innebär att vi inte kommer att lära oss någon koreografi den här terminen.
Varje tillfälle är en timme och inleds med uppvärmning där vi mjukar upp och aktiverar olika muskler. Under kursen kommer vi utifrån olika teman gå igenom olika grundrörelser. Exempel på teman = mjuka rörelser, skarpa rörelser, färdande steg, armar och snurrar. För att du ska få känna på hur stegen kan användas "in action" så kommer vi i slutet av varje lektion att sätta ihop olika steg till en kortare stegkombination.

Förkunskaper
Den här kursen passar dig som inte har dansat magdans innan eller dig som har dansat magdans tidigare och vill finslipa din grundteknik.

Cecilia Esbjörnsson har dansat magdans i ca 10 år och uppträtt både i Sverige och internationellt. På hennes kurser är dansglädjen i centrum och målet är att hjälpa dig att utvecklas mot att hitta din egen inre dansare.

Klädsel/skor
Kom gärna i mjuka tights och inte alltför löst sittande topp. Vi dansar antingen barfota, i strumpor eller i mjukare tygskor. Ta gärna med någon form av höftsjal (finns även att låna).

Danskursen hålls i Medborgarskolans ljusa och rymliga spegelsal på Ekeby Bruk i Uppsala. Här finns tillgång till pentry med kylskåp och mikro.

Varför Medborgarskolan?
Uppsala är en fantastisk stad för de som gillar att dansa. Här finns ett enormt utbud av fantastiska danskurser på många olika dansskolor. Medborgarskolan bidrar till det stora dansutbudet genom att erbjuda noggrant utvalda kurser med olika upplägg till ett bra pris. Vi satsar på flera kursstarter under terminerna för att kunna hålla deltagarantalet nere, vilket gör att du som deltagare får möjligheten att med hjälp av kursledaren nå just dina mål med dansen. Vår fantastiska spegelsal med stora fönster i två väderstreck är perfekt för all typ av dans och är en stor bidragande faktor till att våra kurser är så populära.

Kallelse/Faktura
Kallelse/Faktura skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart. Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör för att delbetala: Köpvillkor/ allmänna villkor för kurs hos Medborgarskolan | Medborgarskolan

Använd ditt friskvårdsbidrag hos oss
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på malardalen@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Visste du att?
Medborgarskolan Mälardalen är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Ekeby Bruk 2N

Ekeby Bruk, Uppsala