Göteborg
8 Jul 2024
Mån-Fre

Få platser kvar

Kursen är för dig som aldrig tidigare arbetat i materialet trä men lämpar sig även för dig som har tidigare erfarenheter och vill utvecklas ytterligare.

Välkommen till sommarkurs i möbelsnickeri! Denna kurs vänder sig till dig som är intresserad av möbelhantverk, välkomnar dig som aldrig tidigare arbetat i materialet trä men lämpar sig även för dig som har tidigare erfarenheter och vill utvecklas ytterligare.

Innehåll
Från planka till pall är en intensivkurs i möbelsnickeri där pallen som objekt blir föremål för våra studier i material, teknik, konstruktion och formgivning. Vi börjar kursen med att lära oss om materialets förutsättningar och introducerar dig till snickeriets maskinpark. Under kursen kommer vi bland annat titta på olika palltyper och dess konstruktion. I år arbetar vi i materialet björk. Vi köper in björk av hög kvalitet som bearbetas från planka till färdig möbel.

Teori varvas med praktik, men den största vikten ligger vid det praktiska lärandet. Undervisningen sker i grupp med handledning som stödjer varje deltagares utveckling.

Vi kommer arbeta under en del givna ramar gällande material, storlek och konstruktion.

För vem
Den här kursen vänder sig till dig som är både nybörjare eller har tidigare erfarenhet av möbelsnickeri.

Oskar Jacobsen är utbildad möbelsnickare och har studerat både på Stenebyskolan och Carl Malmsten Furniture Studies, där han har tagit sin Masterexamen och avlagt gesällprov. Under sin yrkesverksamma tid har han arbetat med konsthantverkare i Philadelphia och varit på resande fot bland mästare i Japan. Numera driver Oskar sin verksamhet A Makers Collective tillsammans med andra inom yrkesområdet i egen verkstad i Göteborg. Oskar har haft ett flertal utställningar både i Sverige och utomlands.
Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds kontinuerligt möjlighet att delta i vårt interna utbildningsprogram.

Kursmaterial
Kursmaterial ingår inte i kursavgiften. Alla verktyg som behövs för utbildningen finns i vår verkstad. Ta med skissblock och penna.

Vill du delbetala kursen? Kontakta oss för mer information på 031-755 14 12.

Medborgarskolan Göteborg - Kungsten Möbelsnickeri

Varholmsgatan 11, Göteborg