Vännäs
16 Nov 2024
Lör, Sön

Välkommen till en tvådagars kurs i rotslöjdsfröjd!

Innehåll och upplägg
Under den här kursen kommer du att få lära dig rotslöjdens grunder. Vi går genom rotens egenskaper, hur, var och när man skördar rötter och hur man rensar och förvarar dessa.
Du bestämmer själv vad du vill skapa t.ex. ett grytunderlägg, ett smycken eller en skål får samtidigt ta del av historia om hantverket och länets korgtraditioner.
Den här kursen är både för dig som är nybörjare eller dig som vill lära dig mer om hantverket.
Teori och praktiskt arbete varvas.

• Genomgång av grunderna för hur man rensar och förbereder rötterna
• Kunskap om olika mönstertekniker
• Bindning av liten korg eller fat
• Personlig handledning i din egen process

Förkunskaper
Du behöver inga förkunskaper.

Ledare för kursen är Gunilla Axelsson. Gunilla har god erfarenhet av att skapa vackra till genom rotslöjd och är en mycket påhittig och kreativ person som ser skapandet och nytänkandet som en del i sitt arbete och gillar att entusiasmera och inspirera sina kursdeltagare. Gunilla har tillsammans med Gunnel Eriksson skrivit boken "Den första ROTBOKEN -med extra allt".

Kursmaterial
Allt material till kursen ingår i priset.

Kursen är upplagd på två dagar och vi håller till på Medborgarskolan i Vännäs, Köpmangatan 15. Deltagarna tar med sig egen lunch under kursen. Kyl, frys, mikro och spis finns lokalen. Kaffe the och fikabröd bjuder vi på under kursdagen.

Kursstart kan komma att ändras, startdatum är preliminärt. Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart. Har du speciella behov så kontakta oss så ska vi försöka lösa dessa så smidigt som möjligt.

Har du frågor kontakta:
Victoria Kreuger, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan.
090-77 50 51, 073-867 60 62
victoria.kreuger@medborgarskolan.se