Kumla
16 Nov 2024
Lör, Sön
Sofia Dahl

Nybörjare och fortsättning, från skiss till färdigt smycke. Vi använder grundläggande tekniker i silversmide såsom filning, sågning, lödning, materialförflyttning, slipning och polering för att skapa egna alster.

Innehåll
Under kursen kommer du att lära dig grunderna i silversmide eller utvecklas utifrån dina tidigare erfarenheter.
Vid första kurstillfället går vi igenom vad som är lämpligt att starta med och vad man kan göra med de olika teknikerna. Ta gärna med dig förslag på smycken som du skulle vilja göra!

Vi använder oss av teknikerna:
- beräkna material
- såga
- stämpla eller stansa
- materialförflyttning
- löda
- fila
- slipa och polera

Ta gärna med dig förslag på smycken som du skulle vilja göra!

Upplägg
Kursen pågår under en helg, lördag 10.15 - 16.15 & söndag 10.15 - 16.15 med paus ca 45 min för lunch.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.

Sofia Dahl Sofia Dahl är en fantastisk silversmed som utöver kurserna på Medborgarskolan arbetar med silver för att skapa unika smycken samt andra konstverk.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Silver tillkommer som faktureras deltagarna i efterhand.
Vi reserverar oss för prisändringar.

Under den termin som du är kursdeltagare på Medborgarskolan får du 5% rabatt på www.bokus.com. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta ditt lokalkontor för att få rabattkoden.

Tips på vidareutveckling
Silversmide är ett av de populäraste områdena på Medborgarskolan i Örebro, vi har flera kurser samt omgångar. Se vårt kursprogram eller kontakta oss för mer information.

Gravida avråds att delta i silversmide då vissa kemikalier kan ge fosterskador.

Medtag anteckningsblock, penna samt ev matsäck och bestick, vi rekommenderar att deltagarna äter lunch på närliggande restaurang.
 Silvret faktureras separat efter kursen slut.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Kumla

Skomakaregatan 3, Kumla