Distans
Ledare
AnnCathrine Eriksson
1 195 kr

Lär dig nya tecken och utveckla dina kunskaper och din kommunikation på denna fortsättningskurs i teckenspråk på distans! För dig som vill kommunicera ännu bättre efter en grundkurs eller har tidigare grundkunskaper som känns otillräckliga i vardagen.

Teckenspråk är dövas modersmål men används även av hörselskadade och personer med tal- och språkstörning. Kommunikation på teckenspråk är oumbärlig för dig som har en anhörig, någon i din närhet eller på din arbetsplats som är döv eller hörselskadad. Så oavsett om du behöver teckenspråk i vardagen, i jobbet eller bara vill öka dina kunskaper i teckenspråk så är det här fortsättningskursen för dig!

Boka din plats redan nu men senast 12 augusti.

INNEHÅLL

Repetition från nybörjarkursen. Vi utökar vårt teckenförråd med såväl vanliga vardagstecken som bland annat bokstaverade tecken och några tecken med fast oral komponent. Vi lär oss hur hjälpverb tecknas och används i teckenspråket. Vi övar avläsning, att teckna meningar och får mer inblick i dövas värld. Har du önskemål om andra tecken som du vill lära dig så tar vi upp även de tecknen.

MÅL

Målet är att du efter kursen ska ha ett utökat teckenförråd, kunna både teckna och avläsa fler enklare meningar utifrån olika grammatiska grundregler. Du ska ha ökat dina kunskaper om dövas värld.

UPPLÄGG

Teori varvat med praktiska övningar. Vi träffas digitalt vid 6 tillfällen på måndagar kl 18.00 - 19.30.

FÖRKUNSKAPER

Detta är en fortsättningskurs för dig som har kunskaper motsvarande grundkurs: Teckenspråk för nybörjare.

KURSMATERIAL

Vi använder ett fortsättningsmaterial, framtaget av kursledaren, som innehåller nya, intressanta tecken samt fördjupande grammatik.

KURSLEDARE

AnnCathrine Eriksson, utbildad kursledare i teckenspråk, delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. Hon är själv hörande men har en nu vuxen son som är född döv och har därför lång erfarenhet av teckenspråk och använder det i sin vardag.

BRA ATT VETA

Delta i kursen var du än bor, koppla upp dig i förväg via zoomlänk som skickas ut via e-post någon dag innan kursstart. Du behöver tillgång till dator, webbkamera och internet samt gärna headset för bästa ljud. Startdatum är preliminära. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan kursstarten bli framflyttad. Medborgarskolan förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid färre deltagare än 6. Invänta alltid din kallelse till kursen.

Vid avbokning senare än 14 dagar före kursstart debiteras du materialavgift 195 kr.

Att delbetala kursen är kostnadsfritt! Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar dela upp din kursavgift på 2 eller 3 betalningar.

Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/​

Deltagaravgift: 1 000 kr

Materialavgift: 195 kr