Distans
5 Sep 2024
Torsdagar
AnnCathrine Eriksson

Lär dig grunden till att kommunicera med döva på sitt eget språk - teckenspråket. Distanskurs för nybörjare.

Teckenspråk är dövas modersmål men används även av hörselskadade och personer med tal- och språkstörning.

Vad är då teckenspråk?
Ett språk där vi kommunicerar med enbart händer som gör olika rörelser?
Nej, teckenspråk är mycket mer än så!
Teckenspråket är ett eget, fullvärdigt språk med egen meningsuppbyggnad och grammatik, där flera olika områden, som exempelvis mun, huvud, ansikte och kropp, tillsammans med händerna ger helheten.

Kommunikation på teckenspråk är oumbärlig för dig som har en anhörig, någon i din närhet eller på din arbetsplats som är döv eller hörselskadad. Så oavsett om du behöver teckenspråk i vardagen, i jobbet eller bara är nyfiken och vill lära dig teckenspråk så är det här nybörjarkursen för dig!

Boka din plats redan nu men senast 22 augusti.

INNEHÅLL

Förutom att vi lär, övar och repeterar ett grundläggande teckenförråd så lär vi oss handalfabetet och siffror, pronomen och ägoverb. Vi pratar om persontecken och övar avläsning. Vi tar även upp några tips och "bra att veta" samt får en inblick i hur det kan vara att leva med en funktionsvariation. Har du önskemål om andra tecken som du vill lära dig så tar vi upp även de tecknen.

MÅL

Målet är att du efter kursen ska ha lärt dig handalfabetet och siffror, fått ett grundläggande teckenförråd och själv provat på att teckna några korta, enkla meningar utifrån grundläggande grammatik. Du ska också ha fått en större insikt om teckenspråk och dövas vardag.

UPPLÄGG

Teori varvat med praktiska övningar. Vi träffas digitalt vid 6 tillfällen på torsdagar kl. 13.00 - 14.30.

FÖRKUNSKAPER

Inga förkunskaper krävs för denna grundkurs.

KURSMATERIAL

Vi använder ett grundläggande material, framtaget av kursledaren, som innehåller teckenförråd samt grundläggande grammatik.

KURSLEDARE

AnnCathrine Eriksson, utbildad kursledare i teckenspråk, delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. Hon är själv hörande men har en nu vuxen son som är född döv och har därför lång erfarenhet av teckenspråk och använder det i sin vardag.

BRA ATT VETA

Delta i kursen var du än bor, koppla upp dig i förväg via zoomlänk som skickas ut via e-post några dagar innan kursstart. Du behöver tillgång till dator, webbkamera och internet samt gärna headset för bästa ljud. Startdatum är preliminära. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan kursstarten bli framflyttad. Medborgarskolan förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid färre deltagare än 6. Invänta alltid din kallelse till kursen.

Vid avbokning senare än 14 dagar före kursstart debiteras du materialavgift 195 kr.

Att delbetala kursen är kostnadsfritt! Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar dela upp din kursavgift på 2 eller 3 betalningar.

Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/​

Materialavgift: 195 kr