Örebro
29 Okt 2024
Tisdagar
Niklas Hrvacanin

För dig som vill utveckla din kreativitet och skapa fantastiska världar och karaktärer med penna och papper!

Kursens mål
•         Att lära sig olika tekniker för att teckna fantasyvarelser, landskap, arkitektur och magiska effekter
•         Att lära sig hur man skapar en egen fantasyvärld med en sammanhängande stil och atmosfär
•         Att lära sig hur man ger liv åt sina teckningar med färg och detaljer

Kursens upplägg
•         Kursen består av sex tillfällen, varje tillfälle är 3x 45 min
•         Kursen är praktisk och deltagarna får teckna under ledning av en erfaren lärare
•         Kursen är interaktiv och deltagarna får ge och få feedback på sina teckningar

Kursens innehåll
•         Tillfälle 1: Introduktion till fantasystil och grundläggande teckningsprinciper. Deltagarna får också lära sig om perspektiv, proportioner, ljus och skugga,  och hur man använder dem för att skapa djup och realism i sina teckningar.
•         Tillfälle 2-3: Teckna fantasyvarelser och miljöer. Deltagarna får lära sig hur man skapar egna fantasykaraktärer
•         Tillfälle 4-6 Skapa egna bilder. Du får lära dig använda dig av bilder för både inspiration och referens. Hur du skissar och sedan färglägger din bild med olika material.

I kursen Teckning nybörjare får du lära dig:
•         Olika sätt att hålla i pennan, från att teckna med fingrarna till hela armen.
•         Hur du tränar upp din förmåga att teckna det du ser
•         Skapa volym på det du tecknar med ljus och skugga
•         Skapa djup i dina bilder med olika typer av perspektiv
•         Utgå från referensbilder men ändå kunna skapa originella bilder.
•         Hur du kan utveckla din egna teckningsstil
•         En metod för hur du kan arbeta fram uttrycksfulla idéer till dina bilder

Upplägg
Kursen omfattar 3 x 45 min per tillfälle, vi träffas under 7 veckor. Samma tid & veckodag.

Inga förkunskaper krävs, även du som tecknat sen inna är välkommen!

Niklas Hrvacanin är bildlärare i grunden och har lång erfarenhet av att lära ut och arbeta konstnärligt med både akryl- & oljemålning, teckning men med också digitala tekniker.
Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Här väljer ju själv vilket material du vill använda, om du helst målar med tusch, färgpennor, akryl eller bara blyerts.
Tillf örsta tillfället rekommenderar vi att alla tar med:
En blyertspenna, radergummi, pennvässare och skisspapper (tex kopieringspapper duger fint).
Vi kans edan prata vidare om vaddu behöver ta med till tillfälle 2 utefter behov.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du 5 % rabatt på www.bokus.com. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta ditt lokalkontor för att få rabattkoden.

Tips på vidareutveckling
Medborgarskolan erbjuder flertalet olika nivåer inom teckning & måleri. Vi har även ett stort utbud inom andra hantverkskurser, se vårt kursprogram eller kontakta oss så försöker vi hjälpa dig att hitta något som passar.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fredsgatan 14

Fredsgatan 14, Örebro