Göteborg
12 Okt 2024
Lör, Sön

Med kol, krita och blyerts lär du dig teckna porträtt. Här har du möjligheten att teckna med det material du föredrar och samtidigt inspireras av andra människor och deras materialval.

Innehåll
Här tecknar du porträtt framifrån och i profil efter en genomgång av ansiktets proportioner och detaljer, som ögon, näsa, mun och öron. Du lär dig allmänna knep och olika sätt för att teckna och diskuterar andra konstnärers porträtteckningar.

Övningarna handlar om att prova på bland annat perspektiv, ljus, volym, komposition och skugga och att ge dig kännedom om teknikens möjligheter och lämpliga material för teckning och porträtt.

Tecknandet varvas löpande med teori, du kommer även att få individuell handledning. I slutet av dagen har vi en gemensam genomgång av de vi skapat.

Detta är en helgkurs och kursdagarna är lördag - söndag.

För vem
Inga förkunskaper krävs. Kursen vänder sig till nybörjare och till dig som har tecknat tidigare.
Undervisningen sker efter deltagarnas kunskapsnivå.

Elisabeth Riisager, konstnär och illustratör , studier på HDK, Domen och KV konstskola.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds kontinuerligt möjlighet att delta i vårt interna utbildningsprogram.

Kursmaterial
Material ingår inte i kursavgiften. Du behöver bland annat skissblock, blyertspenna samt radergummi och kol.

Vill du delbetala kursen? Kontakta oss för mer information ring. Josefine Östberg, tel 031 755 14 94 eller josefine.ostberg@medborgarskolan.se

Medborgarskolan Göteborg Ateljé

Viktoriagatan 23, Göteborg