Gå en flöjtkurs! Vi har kurser i flöjt på olika nivåer, från nybörjare till mer avancerade flöjtkurser.

Flöjtkurs – lär dig spela flöjt

Det är något särskilt med att kunna bemästra ett musikinstrument, och enligt oss på Medborgarskolan är det aldrig för sent att utveckla en helt ny färdighet. Det finns dock en hel del spännande redskap för musikskapande att välja mellan, och det kan vara ganska svårt att sålla bland alla alternativ.

Har du alltid drömt om att kunna spela ett av de äldsta musikinstrumenten i historien? Då flöjten både låter vackert och har en oerhört fascinerande bakgrundshistoria rekommenderar vi att du tar en titt på våra spännande flöjtkurser. Hos oss får du chansen att delta i flöjtkurser på flera olika nivåer!

Gå en flöjtkurs på Medborgarskolan

Genom våra flöjtkurser kan du som är nybörjare lära känna flöjten och dess teknik, och för dig som redan har den kunskapen erbjuder vi även mer avancerade kurser som kan ta dig till nästa nivå. Oavsett om du är intresserad av att kunna spela enkla visor, klassisk musik, pop eller rafflande jazzimprovisationer hjälper vi dig att nå dina individuella mål med flöjten.

Medborgarskolan erbjuder intressanta kurser i såväl spaltflöjt som kantflöjt. Här kan du till exempel lära dig blockflöjt och tvärflöjt som är de vanligaste typerna inom de två olika flöjtkategorierna. Genom våra kurser får du chansen att lära och utvecklas med hjälp av välutbildade lärare med både passion och talang för att lära ut instrumentens konst.

För oss är det viktigt att stimulera kursledarens personliga utveckling och bidra till att förbättra det pedagogiska arbetet, och därför erbjuder Medborgarskolan en mängd givande utbildningar varje termin för våra kursledare. När du går en flöjtkurs hos oss plockar våra lärare fram noter efter dina specifika önskemål, och de kan dessutom rekommendera lämplig litteratur och ställen för inköp av noter.

Spaltflöjt och kantflöjt

Visste du att en arkeolog hittade en minst 30 000 år gammal flöjt i tyska Alperna för några år sedan? Dagens flöjter är förvisso inte tillverkade av djurben, men de vackra tonerna genereras på precis samma sätt. Musiken skapas genom luftbladsprincipen, alltså när en luftström slår mot en särskild kant inuti instrumentet.

Det finns dock få instrument i världen som kommer i så många olika utformningar som just flöjter. Beroende på flöjtens tonalstring och utformning grupperas den därför i en av två kategorier – spaltflöjt eller kantflöjt. När du spelar spaltflöjt blåser du från ena änden av flöjten och täcker över hålen i “spalten” med fingrarna för att generera olika ljud. Med en kantflöjt spelar du istället från sidan av instrumentet.

Lär dig tekniken bakom flöjten

Flöjterna i de två olika kategorierna kan även delas upp i ännu fler undergrupper beroende på om de är öppna eller slutna i ändarna. Ett klassiskt exempel på en flöjt med öppna ändar är den sydamerikanska panflöjten medan exempelvis lergöken klassas som en sluten flöjt. Det finns även ett fåtal flöjter som kan vara både öppna och slutna, exempelvis orgeln som du kanske är van vid att lyssna på i kyrkan.

Många upplever att det är lättare att påverka tonerna med en kantflöjt, samtidigt som en spaltflöjt är en aning mer lättspelad tack vare dess enkla funktion. Vilken typ av flöjt är du mest intresserad av? Om du känner dig osäker kan du få chansen att testa på instrumentet vid ett av våra spännande prova på-tillfällen. Det här passar perfekt för dig som vill testa vingarna innan du anmäler dig till en hel kurs!

Flöjtkurser med eleven i fokus

Hur man bäst lär sig är väldigt individuellt, och detta är något som väger tungt för oss på Medborgarskolan. Därför erbjuder vi alltid 100 % individanpassade flöjtkurser där du som elev står i fokus. Har du kanske svårt att gå på lektioner precis samma tid varje vecka? Eller du kanske helt enkelt lär dig allra bäst från din trygga vrå i hemmet? Med hjälp av oss på Medborgarskolan kan du lära dig spela flöjt på ett sätt som passar just dig, antingen på distans eller genom fysiska lektioner i våra kurslokaler.

Våra flöjtkurser på distans passar utmärkt om du vill kunna lära dig ett instrument när och där det passar dig bäst. Oavsett om du väljer att gå en flöjtkurs på distans eller inte kan du dock känna dig helt trygg med vetskapen att undervisningen sker på dina premisser. Våra flöjtkurser anpassas alltid efter just dina förkunskaper, samtidigt som du och läraren planerar undervisningen i samråd med varandra.

Vårt utbud inom Flöjt

Din sökning"" visar 2 resultat i