Stockholm
17 Sep 2024
Tisdagar
2 400 kr

Kurs i tyska för dig som vill konversera på tyska. Håll dina kunskaper i tyska aktuella och levande!

Mål

Att du tillsammans med de andra deltagarna i gruppen får bättre flyt i språket, förbättrar ditt ordförråd, repeterar tysk grammatik vid behov och önskemål, får information om Tyskland och andra tysktalande länder, om aktuella händelser och kulturella evenemang.

Kursinnehåll

Vi läser och diskuterar litterära texter, texter med aktuella teman och lyssnar på Deutsche Welle samt olika övningar. Vi befäster grammatik och utvidgar ordförrådet. Vi läser kapitelvis i boken av Maxim Leo ”Wo wir zu Hause sind”.
Deltagarna i den här kursen talar flytande tyska och vill hålla sina kunskaper på en hög språklig nivå. Vi arbetar med språktidningen "Deutsch Perfekt", som innehåller många olika slags texter på tre nivåer: lätt, mellan och svår. Dessutom finns grammatiska övningar, information om Tysklands kultur, realia, aktuella kulturella evenemang och mycket mer.

Deltagarna förväntas göra hemuppgifter och repetera hemma mellan träffarna.

Förkunskaper

Du kan tyska mycket bra och är beredd att vara muntligt aktiv.

Kursmaterial

Kommer att stå i din kallelse.

Kursledare

Susanne Weissbach kommer från Tyskland och är utbildad lärare i tyska och musik.

Det är något speciellt med våra kursledare...!
Medborgarskolan erbjuder varje termin många bra utbildningar som underlättar ledarens pedagogiska arbete och stimulerar till personlig utveckling.

Rådgivning
Om du är osäker på vilken nivå du ska välja, kan du testa dina kunskaper på Medborgarskolan, Hagagatan 23, T- Odenplan. Du kan göra din anmälan på vår hemsida www.medborgarskolan.se/stockholm. Glöm inte ange vilken tid du vill komma eller ring för bokning 010-157 63 61.

Du kan testa dina kunskaper även med nivåplaceringstestet som finns på vår hemsida. Nivåtest i tyska.

Bra att veta

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum ca 10 dagar före kursstart.
Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala eller ring 010-157 63 61 så hjälper vi dig.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln
Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på www.bokus.com och 10 % på Akademibokhandeln.
Läs mer om hur du gör på Rabatt på kursmaterial.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm