Uppsala
29 Aug 2024
Torsdagar
Britta Röjerås

Fullbokad. Anmäl dig som reserv!

Upptäck konsten att väva, ett gammalt och vackert hantverk!

Innehåll
Du som nybörjare får lära dig att sätta upp och väva enkla vävnader. Du lär dig tekniker inom vävning och bestämmer i samråd med kursledaren vad som är lämpligt att skapa. I de enklaste teknikerna kan du exempelvis väva löpare, kuddar och mattor. Du som har vävt innan lär dig nya tekniker och utvecklar din vävning.

Upplägg
Ledaren går igenom de olika momenten inom vävning. Detta görs både gemensamt och individuellt för att alla ska få bästa möjliga förutsättningar. Du arbetar med en hopfällbar vävstol som du gärna får låna hem och arbeta på hemma. Kursen går varannan vecka och omfattar 4 x 45 min per sammankomst.

Förkunskaper
Inga förkunskaper behövs för att gå denna kurs. Du lär dig på plats med hjälp av kursledarens instruktioner. Denna kurs riktar sig både till dig som aldrig har vävt tidigare och till dig som är en flitig vävare och söker gemenskap med likasinnade.

Britta Röjerås har många års erfarenhet inom vävning och flera års utbildning inom det textila och konstnärliga området. Medborgarskolans ledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.

Kursmaterial
Medtag papper, sax och måttband. Det finns tillgång till inspirationsmaterial i kurslokalen. Du kan ta med eget material eller beställa material gemensamt tillsammans med gruppen. Hyra för vävstol ingår i kursavgiften.

Kallelse/Faktura
Kallelse/Faktura skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart. Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör för att delbetala: Köpvillkor/ allmänna villkor för kurs hos Medborgarskolan | Medborgarskolan

Kursen går varannan vecka. Vi rekommenderar att du närvarar vid första sammankomsten för att ta del av introduktionen.

Visste du att?
Medborgarskolan Mälardalen är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Ekeby Bruk 2N

Ekeby Bruk, Uppsala