Distans
6 Maj 2024
Måndagar
Peter Hagenstål

Här är kursen där du använder dig av Visma eEkonomi. Du får kunskaper i bokföring så att du kan sköta den löpande redovisningen i ett mindre företag. Detta är en distanskurs med kursledarstöd genom hela kursen.

1. Grunderna i programmet
2. Kundreskontra
3. Leverantörsreskontra
4. In- och utbetalningar
5. En sammanfattande uppgift där vi jobbar med flera månader i ett företag.

Upplägg
Kursen omfattar 5 kursdelar och bedrivs helt på distans via ett digitalt klassrum under 7 veckor. Du hämtar kursdelar och eventuella övningar/facit där. Där kan du också fortlöpande ställa frågor till läraren och kommunicera med övriga deltagare i kursen. Du bör lägga ner 4 studietimmar/vecka på kursen (en studietimma=45 minuter) men du jobbar i din egen takt, på tider som passar dig, inom ramen för kursplanen. Kursen avslutas med en inlämningsuppgift.

Förkunskaper
Grundläggande data- och Internetvana erfordras. Kursen kan ersätta eller komplettera våra ekonomikurser 2 (Bokföring fortsättning med Visma) och 3 (Visma Administration och bokföring) och är till för de företag som tänker använda Vismas eEkonomi. Du bör ha gått en grundläggande bokföringskurs först så får du mycket mer ut av denna kurs.

Peter Hagenstål har distansundervisning inom data och ekonomi sen flera år. Alla våra kursledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Vi använder Medborgarskolans elevlicens (utbildningskod). Så man behöver inte ha programmet innan. Allt annat kursmaterial finns i det digitala klassrummet.

Programvaror
Visma eEkonomi är webbaserat och fungerar på både pc och mac. Det finns möjlighet att ladda hem en utbildningsversion.

Viktigt
Ange alltid aktuell e-postadress vid anmälan. Viktigt då inloggningsuppgifter m m mailas ut.

Efter genomförd kurs kan specificerat kursintyg erhållas. Kontakta din kursledare eller Medborgarskolan för att erhålla ett intyg efter avslutad kurs.

Rabatt hos Bokus
Ta chansen och få rabatt på bland annat kurslitteratur. På www.medborgarskolan.se/bokusrabatt finns detaljerad information

Folkbildning skapar vi tillsammans i gruppen och den drivs framåt genom kunskapsutbyte. Det kan vara stort och smått, lokalt och globalt eller fysiskt och distans - det är upp till dig och din grupp. Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och byta erfarenheter och tankar. Du som individ påverkar studiecirkelns upplägg och innehåll genom ett demokratiskt inflytande.