Örebro
Tisdagar
Kristin Alm

Få platser kvar

Den medicinska yogan har sin bas i Kundaliniyogan, de utvalda rörelserna är baserade på medicinsk forskning för sin förmåga att stimulera kroppens självläkande krafter

Vi jobbar med andningsteknik, en del yogaövningar samt meditation.

Medicinsk yoga är för människor med specifika problem och sjukdomar och passar också äldre. De som börjat få krämpor i kroppen, t ex sjukdomar som fibromyalgi, hjärt- och kärlsjukdomar, rygg och nackproblem. Medicinsk yoga är från kundaliniyoga, asanas, andningsövningar och meditationer. Ett djupare, långsammare tempo, där deltagarna får hemuppgifter där övningarna jobbar på de chakran där låsningarna och blockeringarna sitter. I början av kursen går vi väldigt djupt med andning. Man kan gå på medicinsk yoga även om man inte har någon sjukdom eller specifika problem. En människa som har mycket smärtor i sin kropp kanske inte klarar vanlig kundaliniyoga, därför har denna medicinska yoga utformats. Man kan säga att vi går mera långsamt fram än i kundaliniyoga

Kursen hålls en gång i veckan.
Du får prova första tillfället! Du måste dock göra en anmälan så att du har en garanterad plats då vi inte har några öppna prova-på klasser. Vill du inte fortsätta! Kontakta Medborgarskolan, hej.mitt@medborgarskolan.se eller 010-157 52 00 senast 48 timmar efter första tillfället och före tillfälle 2 så får ni kostnadsfritt avanmäla er från kursen, annars debiteras hela kursavgiften.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs! Var och en gör så gott man kan utifrån sina egna förutsättningar.

Kristin Alm är internationellt certifierad yoga och meditationslärare level 1 och 2, samt certifierad för undervisning i gravidyoga och hormonyoga. Hon har undervisat i kundaliniyoga sedan mitten på 90-talet. Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Kursledaren tillhandahåller kopierade blad under kursen.

Kom i löst sittande kläder och du kan vara barfota eller ha strumpor på fötterna. Yogamatta finns att låna vid behov. Omklädningsrum med dusch finns.

Friskvårdsbidrag
Till den här kursen kan du använda ditt friskvårdsbidrag.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fredsgatan 14

Fredsgatan 14, Örebro