Yogakurser hör till våra populäraste ämnen. Välj bland olika former av yoga.

Yoga är en perfekt träningsform för både kropp och själ. Det är inte konstigt att det tillhör några av våra populäraste kurser. Det spelar ingen roll om du aldrig har testat det förut, du väljer bara en nivå som passar dig. Med tiden kommer du bli mer rörlig och säker. I vårt kursutbud har vi flera kurser som fokuserar på allt från meditation till vattenyoga.

Ordet yoga betyder förening och syftar på föreningen mellan människans kropp och själ. Det finns många andningsövningar och tekniker som ingår i yogan. Med våra kurser kan du utforska olika former av yoga och samtidigt bli mer harmonisk och hälsosam. Vi vågar nästan lova att vi har en yogakurs som passar dig.

Yogakurs nybörjare för alla åldrar

Har du aldrig hållit på med yoga tidigare? Inga problem! I vårt breda kursutbud finns något för alla. Vi har kurser som bland annat riktar sig till specifikt till män, seniorer eller gravida. Du lär dig att andas på rätt sätt samtidigt som du blir starkare och mer rörlig. Det är aldrig för sent att lära sig något nytt.

Vinyasa yoga

Vinyasa yoga är en yogaform där man samordnar andning och rörelser i ett härligt flöde mellan olika positioner - ett yogaflow, även kallat Ashtanga yoga. Denna yogametod är en nyhet hos oss och ger bland annat ökad cirkulation, balanserar våra nerver, ökad energi, stärker immunförsvaret, minskar stress och lugnar sinnet.

Medicinsk yoga

Medicinsk yoga är ett verktyg för självläkning och bygger på enkla pass med enskilda övningar och meditationer som passar för hemmabruk. Övningarna är hämtade ur den klassiska Kundaliniyogan.

Kundaliniyoga är ett system för att integrera kropp, själ och intellekt.
Kundalini betyder livskraft. Kundalini är en yogaform för människan i vardagen. Med kraftfulla andningsövningar och dynamiska rörelser vitaliseras och samkörs immunförsvar och nervsystem. Ditt inre fokus står i centrum, lyssna på kroppens behov.

Hathayoga

Hathayoga utvecklades redan under medeltiden och är en av de vanligaste varianterna här i väst. Självklart är det en av de kurser som vi erbjuder. Ordet Hatha betyder kraftfull vilket ger en indikation om vad som är syftet med denna yogautbildning. Målet är att du ska få balans i kroppen. Det görs via olika kroppsställningar, andningsövningar, meditation och koncentrationsövningar. Kursen passar dig som vill ha en omväxlande yogakurs. Vi kräver ingen tidigare erfarenhet utan alla är lika välkomna.

Gravidyoga

När du väntar barn är det viktigt att du aktiverar dig i den mån det är möjligt. Vår gravidyoga kan hjälpa dig att förbereda dig inför kommande förlossning, både psykiskt och fysiskt. Andningsövningarna som du gör i yoga kommer vara till stor hjälp under den aktiva förlossningen. Du ökar din andningskapacitet vilket kommer att tillföra mer syre till barnet. Dessutom stärker du ryggen och får chansen att komma närmare ditt barn.

Ashtangayoga för alla nivåer

Ashtangayoga är en av annan populär form av yoga där välkända övningar som solhälsningen ingår. Vi erbjuder regelbundet introduktionskurser som passar både dig som vill testa något helt nytt och dig som provat andra yogaformer innan. Här får du lära dig att kombinera olika rörelser med rätt andning. Målet är att du ska bygga upp din kropp så den blir rörlig och stark. Vi har både nybörjar- och fortsättningskurser så du kan välja den nivå som du känner passar dig.

Yoga över hela Sverige

Oavsett var du bor i Sverige är chansen stor att vi anordnar en yogakurs i närheten av din stad. Du kan enkelt sortera vårt utbud efter stad så du ser vilka som erbjuds där du bor. De flesta av våra kurser är uppdelade på flera träningstillfällen så du får en bra grund att stå på. Efter avslutad kurs har du möjlighet att testa på en ny yogaform eller fortsätta med den du just klarat av. Om du ska gå en kurs som sker vid flera tillfällen vill du förmodligen införskaffa din egen yogamatta. På många av våra kurser finns det dock att låna. Se vad som gäller för den specifika kurs du vill boka.

Medborgarskolans kursledare

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Anmäl dig till en av våra kurser redan idag

Vi vill att alla i Sverige ska ha möjligheten att utöva yoga och meditation och erbjuder därför ett brett utbud av kurser. Dessutom fyller vi på kursdatum med jämna mellanrum. Du kan enkelt anmäla dig till en kurs du finner intressant direkt på hemsidan. Men vänta inte för länge för platserna kan fyllas upp snabbt. Om du går in på en enskild kursbeskrivning ser du om det krävs några förkunskaper och om du själv behöver ta med dig något. Här ser du även antal kurstillfällen på den specifika yogakursen. Vi ser fram emot att välkomna dig till en av många yogakurser.

Vårt utbud inom Yoga

Din sökning"" visar 105 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Intensivkurs i yoga och meditation"
Kurs
Friskvård
Intensivkurs

Intensivkurs i yoga och meditation

Ort: GöteborgStartdatum: 27 Dec 2024Tid: 10:30-13:30Antal tillfällen: 4 st tillfällenDagar: Mån, Fre-SönPris: 1 680 kr