Allas röster räknas

Det är över hundra år sedan Sverige blev en demokrati med allmän och lika rösträtt. Detta hade aldrig varit möjligt om det inte funnits modiga människor som genom historien stått upp och kämpat för ett samhälle där allas röster räknas. Därför vill vi lyfta och lyssna på just det – människors röster. Fokus för demokrativeckan 2024 är folkhälsa.

Demokratin ska värnas varje dag.

För tredje året i rad anordnar Medborgarskolan sin årliga demokrativecka. En ny föreläsning släpps per dag. Veckan inleds med Sara Carlstein som är utredare vid Myndigheten för psykologiskt försvar. Ingen föranmälan krävs.

För att bidra till en stark demokrati arbetar Medborgarskolan aktivt genom att bidra med kunskap och att skapa forum för samtal och diskussioner.
  • Hur kan vi skydda oss från informationspåverkan och främmande makt?
    Sara Carlstein. Utredare vid Myndigheten för psykologiskt försvar

Hur kan vi skydda oss från informationspåverkan och främmande makt?

Myndighetens uppdrag är att identifiera, analysera och bemöta det som kallas otillbörlig informationspåverkan. Sara jobbar särskilt med en ung målgrupp och civilsamhällets aktörer för att stärka deras motståndskraft mot desinformation, vilseledande information och propaganda.
  • Vilken roll spelar ungdomar i demokratins framtid?
    Sanna Wolk. Grundare och vd för NU: Nolla Utanförskapet

Vilken roll spelar ungdomar i demokratins framtid?

Genom NU: Nolla Utanförskapet, som grundades 2017, får ungdomar från utsatta områden och miljöer hjälp till en långsiktig väg in arbetslivet. Nyckeln är utbildning och kontakter med näringslivet. Ungdomar i åk 8, 9 och gymnasiet får varje vecka läxhjälp på företag i city. På Sveriges bästa it-företag, finansbolag, förlag, advokatbyråer och energibolag, med flera, får de hjälp med sina läxor. På läxhjälpen får de pepp och stöd av företagsanställda med syftet att få inspiration, motivation och viktiga kontakter för framtiden.
  • Får alla röster ta plats? Hur skapar vi engagemang i civilsamhället och med unga vuxna?
    Maureen Hoppers. Styrelseordförande för CinemAfrica

Maureen Hoppers är kommunikationsexpert och ledare med engagemang & erfarenhet från näringsliv, myndigheter, civilsamhället och ideellt arbete. Maureen har en bred erfarenhet från både nationellt och internationellt arbete med ett fokus på inkludering, mångfald och representation. Får alla röster ta plats? Hur skapar vi engagemang i civilsamhället och med unga vuxna?

Demokratipriset Droppen

En droppe ger stora ringar på vattnet – precis som när du delar med dig av kunskap och engagemang till andra. Demokratipriset Droppen delas ut till en person eller organisation som genom att sprida kunskap har gjort en insats för demokratin. Vinnaren får 20 000 kronor och möjlighet att utveckla sitt engagemang via Medborgarskolan.