Våren på Medborgarskolan

Våren nalkas och det gör även Medborgarskolans kurser. Här presenterar vi vårens kurser och event som du verkligen inte får missa. Men du vet väl att Medborgarskolan är mycket mer än bara kurser - vi har också intressanta föreläsningar, workshops, studiecirklar och föreningssamarbeten som du kan bli en del av.

Ett sammanhang att längta till

Upptäck och inspireras av våra kurser, föreläsningar och kulturupplevelser. Välj en aktivitet ur vårt spännande utbud – eller skapa din egen, som till exempel en studiecirkel. Vi brinner för ett lustfyllt, livslångt lärande och hoppas att du ska hitta ett sammanhang att längta till hos oss.
Kvinna målar en tavla i en solig park

Några av vårens nyheter

Italienska/Spanska AW för dig som är singel • Speed dating på engelska • Engelska – Skriv manus för tv-spel • Skriv – skriv skräck, för ungdomar • Fartygsbefäl klass VIII • Föreläsningsserie - Kinas historia • Nålstickning • En kurs i moms • Prova på akvarell och akryl – vattenbaserade tekniker • Klangmeditation för återhämtning och djupavslappning • Hitta svamp på våren • Introduktion till skogsträdgård • Jägarskolan för tonåringar

Vilket språk tycker du är kärlekens språk?

"Love" på engelska, "Amour" på franska? Under våren kan du inte bara läsa ett språk utan även kombinera en språkkurs med afterwork och speed dating! Vad sägs om en afterwork på spanska för dig som är singel, speed dating på engelska och fredagsmys på italienska? Vi har kurser inom världens alla språk!
Vårens föreläsningar

9/2 – Vad kan Mars lära oss om att bo på glesbygden? • 23/3 – Kattägarens fem nycklar • 13/4 – Om författarskapet, livet och särskrivningar med Björn Ranelid • 15/4 – Föreläsning och boksignering samt efterföljande Persisk matlagning med Maryam Madaresi • 20/4 – Psykedelisk vetenskap: Ett fält öppnas upp • 9/5 Odla fleråriga grönsaker • 10/5 – Språkets historia och släktskap med Karin Westin Tikkanen • 25/5 – Bröllopsblommor genom tiderna

Diplomutbildningar

Allt är möjligt med en diplomutbildning. Hos oss kan du göra verklighet av dina drömmar och gå en professionell kurs inom ditt favoritämne. Ta steget mot en ny karriär. Vi har yrkesförberedande utbildningar där du får diplom som bevis på dina kunskaper.

Kurser på Medborgarskolan

Trädgård och blommor

Drömmer du om att binda din egna brudbukett, designa en romantisk trädgård, odla mitt i stan? Då har vi garanterat kurserna för dig i vårt gröna utbud av blommor och trädgård.

Djur och natur

Att vara in naturen är self love och något som är lugnande för själen. Oavsett om du bor på landet eller stan kan vi ge dig kunskaper i hur man tar tillvara på djur och natur. Lär dig något nytt, kom ut i friska luften och bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi har kurser för dig som vill veta mer om fjällvandring, jägarexamen, valpkurs och att hitta svamp på våren.

Data och ekonomi

Vill du ge dig själv och karriären en kärleksboost i form av ny kompetens? Vi har allt från aktiekunskap, Excell, grunder inom bokföring till Office-paketet. Eller varför inte gå en kurs i att starta eget?

Släktforskning och historia

Res tillbaka i tiden och lär dig något om dig själv och hur tidigare generationer levt. Släktforskning ger dig ett nytt, spännande perspektiv på livet och koppling till din familj och dess historia. På Medborgarskolan lär vi ut släktforskning från grunden och ger dig möjlighet att kartlägga ditt eget släktträd.

Skriv och retorik

Älskar du att skriva romaner om gripande kärleksdraman? Vill du komma vidare med ditt bokmanus eller drömmer du om att bli författare? Om du är redo att satsa på skrivandet eller vill imponera stort med nästa föredrag eller tal, så hjälper vi dig på vägen i någon av våra skriv- och retorik kurser.

Mat och dryck

Vägen till hjärtat går genom magen, eller hur? Matlagning kan vara roligt och väldigt romantiskt tillsammans med någon man tycker om. Oavsett om du vill imponera på dejten, sambon eller bara bli bättre på matlagning, har vi kursen för dig. Hos oss kan du lära dig laga rätter från världens alla hörn och upptäcka tekniker du inte visste fanns. Imponera på dejten och föreslå en kurs i italiensk trerätters middag eller utforska det persiska, polska, eller peruanska streetfood köket!

Kropp och hälsa

Kärleken till dig själv är det viktigaste du har: För älskar du inte dig själv, hur ska du kunna älska någon annan? Välmående ska alltid prioriteras oavsett om det gäller den fysiska som den psykiska hälsan. Gör dig redo för en nystart i vår i hälsans tecken. Lär dig hantera stress, landa i nuet och klang-meditation för återhämtning.

Sjöliv och navigation

Älskar du havet? Då har vi kursen för dig som vill lära dig navigera på sjön. Våra sjölivskurser gör båtlivet tryggare och roligare - oavsett om du är nybörjare eller erfaren. Lär dig att styra och manövrera båten, klara förarintyget eller ta skepparexamen. Vårt utbud täcker båttrafikens alla delar.

Konst och hantverk

Att skapa med händerna eller att ge bort något du själv skapat från grunden kan vara den mest romantiska gesten. Drömmer du om att sitta vid drejskivan som Demi Moore och Patrick Swayze? Då ska du gå en konst- och hantverkskurs hos oss. Vi har ett oändligt kursutbud inom keramik, målning, stickning eller snickeri. Unna dig själv eller en kär vän en kreativ vår!

Barn och ungdom

Vi vill att det ska vara roligt att lära. Hos oss får du både nya kunskaper och nya kompisar. Vi har många olika slags kurser för barn och unga. Kanske är du sugen på att gå en floristkurs, teckna manga, skriva skräck, laga färsk pasta eller lära dig ett nytt språk?
Visar 3 av 10

Välkommen till Kulturama

Hittar du inte den kurs du söker inom sång, foto, film, musik, dans, musikproduktion och teater? Då kanske kursen finns på Kulturama. Vi erbjuder kurser för alla åldrar och nivåer, från nybörjarkurser till avancerade fortsättningskurser. Vi har kurser i Kulturamahuset i Hammarby sjöstad men även i Medborgarskolans lokaler på Hagagatan.