Vinnarna

Juryn har överlagt och de tre vinnarna i sommarens stora fototävling är utsedda! Vi gratulerar Claudia Johansson, Johan Silvenord och Diana Paduch Abrahamsson som genom sina bilder lyckas förmedla "lustfyllt lärande" på ett personligt, kreativt och berättande sätt.

Valet har varit oerhört svårt och juryn har som vanligt slitit sitt hår. Vi vill tacka var och en av er som bidragit – och inte minst de tio finalisterna som lyft tävlingen till nya höjder. Era bilder är samtliga värdiga vinnare och vi önskar vi kunde ställa er alla på prispallen! Ärligt. Vi är upp över öronen förtjusta i era bilder och de berör på sitt speciella vis och med sin egen historia.

Temat för tävlingen var ”LUSTFYLLT LÄRANDE”. Även om vissa bilder skildrar det lustfyllda lärandet tydligare än andra, så har samtliga finalister framgångsrikt framfört sina egna, och ibland underfundiga, tolkningar av temat. Juryn påverkades i synnerhet av Claudia Johanssons vackra bild som ger känslan av att befinna sig mitt i en saga.

Vi kommer att kontakta var och en av de tre vinnarna för att komma överens direkt med er om hur priserna ska överlämnas.

Vi presenterar här vinnarnas bilder med juryns motiveringar. Än en gång: varmt grattis!!

Vinnare: Claudia Johansson, Västervik

"Vi har förälskat oss i denna estetiskt vackra bild, som både ömsint och busigt skildrar hur två bröder lär lillasyster allt de kan. Den skapar en förväntan som för oss tillbaka till barndomen. Barnen, som klättrar över grinden för att bege sig ut på äventyr, ger bilden en riktning och en rörelse som, tillsammans med det mjuka ljuset och den charmigt lantliga omgivningen, ger oss känslan av att befinna oss mitt i en spännande Astrid Lindgren-saga – där allt kan hända."