Kursledarna som hittade kärleken hos Medborgarskolan ❤️

Att möta den stora kärleken i 50-årsåldern kom som en överraskning för både Camilla och Joakim. Tillsammans leder de den populära kursen ”Matlagning med vilda växter” i Skåne och delar ett brinnande intresse för natur och vegetarisk mat. Nu brinner de också för varandra!

Det har snart gått ett år sedan de blev ett par. Camilla Persson och Joakim Svanberg var tidigare ytligt bekanta och en ömsesidig nyfikenhet hade uppstått hemma i Sölvesborg. Men det var först när de båda blev tillfrågade att hålla i en gemensam kurs hos Medborgarskolan som de fick en naturlig anledning att närma sig varandra.

– Vi började träffas varje vecka för att jobba ihop oss och blev ett team direkt. Vi planerade långt in på nätterna genom att testa att laga nya rätter och till slut delade vi även kalendrar. Det blev lite mer planeringsmöten än nödvändigt, bara för att vi ville träffa varandra, säger de och skrattar.

vilda_vaxter_syd_2022.jpg

Kärlek till djur och natur

Camilla är en utbildad äventyrspedagog, driver egen hästgård och är lärare på en Waldorfskola i Blekinge som arbetar med att skapa utomhusupplevelser. Joakim är scoutledare med stor passion för natur, friluftsliv och att göra upp eld. Tillsammans lär de ut hur man kan hitta och tillaga mat på vilda växter i skog och mark genom att skapa en trerätters måltid över öppen eld. På menyn står blad, knoppar, skott, stjälkar och blommor som omvandlas till ingredienser för både soppor, grytor, marmelad, pesto, te, kryddsmör och pizza.

– Vårt första kurstillfälle blev en riktig succé och alla tyckte att vi var så glada och entusiastiska, vilket nog också berodde på att vi var nyförälskade. Vi fick också höra från deltagare att de betalade alldeles för lite för allt de fick. Så det kändes fantastiskt kul, säger Camilla.

karlek_2_syd_2022.jpeg

Värnar om framtiden

Både Camilla och Joakim värnar om miljö och klimat och har även utmanat sig själva för att utvecklas på området. Tillsammans har de deltagit i kursen ”Grönt julbord” i Kristianstad för att lära sig mer om vegansk matlagning.

– Vi ville testa hur det känns att vara kursdeltagare och det var verkligen en mysig aktivitet och en härlig upplevelse att få göra något tillsammans.

Nu planerar paret även framtiden tillsammans och hoppas snart kunna flytta ihop. De försöker även värna om sin kärlek och vill vara rädd om den.

– Precis som med en scouteld så är det viktigt att hålla glöden vid liv. Det kräver syre, bränsle och värme, säger Joakim.

Mer kärlek på Medborgarskolan