Musikchecken i Lund - Medborgarskolan

Medborgarskolan erbjuder individuell undervisning för barn inom Musikchecken i Lund. Hos oss kan barn och unga i Lunds kommun använda sin Musikcheck till lektioner i piano, gitarr, fiol, sång eller dragspel. Vi har lång erfarenhet av musikundervisning och finns mitt i centrala Lund.

Låt ditt barn lära sig spela ett instrument eller sjunga hos oss på Medborgarskolan!

Musiklokalerna ligger centralt i Lund, i en kreativ miljö där vår estetiska verksamhet inom måleri, konsthantverk, dans, teater och musik samlas.

Vi har många års erfarenhet av musikundervisning i olika former. Våra pedagoger är erfarna och värnar varmt om sina elevers utveckling.

Erfarna pedagoger

Musikchecken hos oss omfattar 30 lektioner à 25 minuter per läsår. Undervisningen leds av rutinerade pedagoger med musikutbildning på högskolenivå. I slutet av varje termin ordnar vi en uppspelning för familj och vänner, individuellt eller tillsammans med andra instrumentelever.

Individuellt avtalad tid

Lektionerna erbjuds en dag i veckan med möjlighet till individuellt avtalad tid. Inför läsåret 2023/2024, med start hösten 2023, antar vi barn födda 2010-2017.

Musikchecken gäller för barn skrivna i Lunds kommun. Terminsavgiften är 1 140 kr, anmälan och betalning sker via Lunds kommun.

Varmt välkommen med din anmälan!

Så här går undervisningen till hos Medborgarskolan >>

Anmälan till Musikchecken >>

Läs mer om Musikchecken >>

175754-playing-guitar---3000x1500-compressor.jpg

Bar_fiol_3000x15000

Bra att veta:

För att utvecklas behöver barnet ha ett eget instrument att öva på mellan lektionerna, det kan finnas att hyra i exempelvis en musikaffär. Material såsom notböcker, notblock med mera tillhandahålls av läraren.

Är ni intresserade av andra instrument? Det kan vara möjligt att ordna undervisning i fler ämnen. Hör gärna av er med en förfrågan!

Gitarr

Eleven tar med sig egen gitarr till lektionerna, en nylonsträngad juniorgitarr är lämplig. Läraren hjälper till att stämma och ackompanjerar så småningom eleven på sin egen gitarr.

Piano
Eleven behöver ha tillgång till ett piano att öva på mellan lektionstillfällena. På lektionerna spelar eleven på ett fullskaligt och anslagskänsligt elpiano.

Dragspel
Ett mångsidigt instrument (accordeon på engelska) som används i många kulturer världen över. Eleven tar med sig eget dragspel till lektionerna, de finns i juniorstorlek.

Fiol

En egen fiol, eller violin som det också heter, att öva på hemma behövs för att barnet skall göra framsteg. Instrumentet finns i juniorstorlekar och kan hyras i vissa musikaffärer.

Sång
Våra sångelever ackompanjeras av piano och introduceras precis som instrumenteleverna även till notläsning och musikteori. Ett eget piano att öva till hemma underlättar men är inget krav.

Musikcheck för barn i Lund: ”Det går att spela alla sorters musik på dragspel”