Tio år som kursledare i sjöliv

Han är befälhavare, beskriver sig själv som en praktiker och har utbildat i sjöliv i över tio år på Medborgarskolan. Möt kursledaren Christer Drangel.

I skrivande stund är flera av våra sjöar frusna och alla kaptener får vila från sina skutor. En av dem är Christer Drangel.

- Man kan säga kapten eller skeppare, men den formella titeln är befälhavare, berättar han och ler.

Vi backar badet till yngre dagar och ett stort sommarhus på en ö i Blekinge som tillhörde hans morföräldrar. Han berättar om sena sommarkvällar, när kompisgänget träffades.

- Då samlades vi med våra båtar, som ungdomarna gör i dag med moppar eller cyklar, säger Christer.

För honom är det lika naturligt att styra en båt som det är för gemene man att köra bil.

Skärgårdsliv födde båtintresset

Sommarhuset är ett arvegods och halva året åker han och hans fru till samma ö som fostrade hans intresse för sjölivet. Han ler varmt när han beskriver skärgården, ön, sommarhuset och den stora tomten där han och hans bror hjälpte morföräldrarna som barn. Det har alltid funnits mycket att göra. Här får Christer utlopp för sin lantbruksutbildning, men främst sitt intresse för det praktiska. I vuxna dagar har han huvudsakligen arbetat med förarutbildningar och förarprov på myndighetsnivå.

Christian Drangel.jpg
Christian Drangel, kursledare i sjöliv.

Kursledaren Christer Drangel.

Kursledare genom en slump

Resan som kursledare började egentligen av en slump och är en rätt otippad historia. När Christer fick beskedet om att det saknades en kursledare till den kurs han själv skulle gå, tog han på sig rollen att själv undervisa.

- Jag läste på ordentligt innan, och det gick ju faktiskt bra. Det var dåtidens form av studiecirkel skulle man kunna säga, säger han och ler.

- Jag fick blodad tand och fortsatte. Det är kul att dela med sig av kunskap och erfarenheter och se hur deltagarna lär sig och tar till sig allt.

Sjölivskurser på distans

Sjölivskurserna har alltid undervisats genom fysiska kurser. När Corona kom bestämde sig Christer för att prova hålla dem på distans. Det var lite av en utmaning till en början, men som efter ett tag visade sig funka alldeles utmärkt. Så länge lusten finns, menar Christer, kommer han alltid att fortsätta undervisa:

- Jag vill aldrig sluta utvecklas själv.

Just nu är han i hemstaden Västerås. När isen smälter och båtarna går att sjösättas igen kommer det vara hög tid att återvända till sommarhuset i Blekinges skärgård. Vad är en befälhavare utan en sjö egentligen?