Upplev världen på distans!

Jobb, studier och social samvaro. Under coronakrisen har samhällets digitalisering blivit räddningen för många. På Medborgarskolan erbjuder vi ett brett utbud av distanskurser med stor flexibilitet så att du kan uppleva världen hemifrån.

Inredning och trädgårdsdesign, golf eller qigong. Möjligheterna är många och vårt distansutbud lika stort som varierat, oavsett var du bor. Lovisa Limseth befinner sig exempelvis på andra sidan jorden, på Nya Zeeland, och är kursledare på Medborgarskolan i konstnärliga ämnen som akvarellmålning och Vedic Art.

– Att undervisa på distans är underbart och ger en stor frihet. Fysiskt befinner jag mig på 17 000 km avstånd från mina deltagare, men när vi ses online känns det som att vi är i samma rum, säger hon.

Hur går det rent konkret till när du undervisar?

– Varje kurs har en live-lektion i veckan. Då ses vi i videoverktyget Zoom och går igenom veckans tema och målar tillsammans. Därefter har deltagarna tillgång till onlineplattformen Totara som fungerar som vår virtuella ateljé. Där lägger jag upp inspirerande texter, bilder, övningar och instruktionsfilmer.

Varför tycker du att man ska gå en distanskurs?

– En distanskurs är en av de finaste gåvor du kan ge till dig själv eller någon du tycker om. Tänk vilken lyx att kunna ha möjligheten att befinna sig var man vill och ändå ta del av en kurs i ett ämne som man älskar. Jag rekommenderar varmt distanskurser till den som vill bjuda in mer kreativitet i vardagen och livet.

Lovisa Limseth

Digital omställning

Charlotta Franck är 70 år och har de senaste fem åren läst italienska på Medborgarskolan. I våras fick hennes kurs ställa om från fysisk undervisning till digital. Något som gruppens sex medlemmar nappade på.

– Jag hade hellre träffats som vanlig men det är mycket bättre med digital undervisning än ingen alls. Det viktigaste är att hålla igång vår kunskap och att vi får fortsätta träffas. Vi tycker väldigt mycket om vår lärare, älskar italienska och har jätteroligt ihop!