Christina håller igång franskan över Teams

Christina Gyllenram Hyllengren, 77 år, har läst fransk konversation på Medborgarskolan i snart 13 år. Sedan drygt ett år läser hon kursen över Teams, på distans i realtid. ”Sedan jag fick en padda i somras går det mycket enklare”.

Christina och hennes man Lars har en stor passion – att vandra. De har utforskat många vandringsstråk världen över. Sedan 17 år återvänder de till samma platser i Alperna – La Brigue, 3 mil norr om Nice och sedan Cognedalen i Aosta i norra Italien, som även är fransktalande. Det ligger nära Chamonix.

– Jag älskar Frankrike och Italien, och det finns ingen vandring som slår Alperna och särskilt dessa stråk. Därför återvänder vi dit varje år. Naturen är så storslagen, man ser inga människor, det är bara jag och Lars och så måste vi till toppen. När vi kommer upp dit och ser över hela Aostadalen med Mont Blanc och Matterhorn vill jag bara skrika – C’est beau! Det är vackert! säger Christina och ler.

Och det är denna passion, för vandring i Frankrike och Italien som fått henne att fortsätta med fransk konversation.

"Kursledaren är duktig på att få oss att hålla igång över Teams"

– Jag läste franska i skolan, var au pair i ett halvår i Frankrike och sedan bodde vi även ett halvår i Belgien, jag och min familj. Det är jätteviktigt för mig att hålla liv i franskan och då är ju fransk konversation toppen. Lite grammatik och fokus på att diskutera aktuella ämnen. Under varje termin läser vi en bok som vi diskuterar. Vår kursledare Marie-Jeanne Provost Ramberg är jättebra på att se oss och få oss alla att hålla i gång samtalet, även över Teams.

Christina berättar att de knappt hann gå fyra gånger innan pandemin kom i början av mars förra året. Då bestämde sig Medborgarskolan för att hålla kursen över Teams.

– Vi hade en gammal dator som strulade en del i början, men vi fick hjälp från Medborgarskolan så att vi alla kunde fortsätta kursen på distans. Men när jag fick paddan förra sommaren blev det mycket lättare.

Det har gått mycket bättre än förväntat

Visst slår skärmkursen inte att ses live, men det går mycket bättre än förväntat, tycker Christina.

– Kursledaren ser och ställer frågor till oss alla. Men det är på ett annat sätt när det är på distans och i Teams än om man ses i en lokal. Bland annat är det svårare att uppfatta de subtila signalerna. Men det har gått över all förväntan och det är ju flexibelt. Nu kan jag sitta i vår sommarstuga och gå kursen i fransk konversation på distans i realtid, säger Christina.

De är sex personer på kursen som träffas tio gånger per termin. Och redan nu vet Christina att hon fortsätter till hösten.

– Håll ut, och håll i och gå franska under tiden, kan man väl säga, säger Christina och ler, och drömmer att få återvända till La Brigue, Alperna och vandringsstråken i Cognedalen.