Ekonomi och samhälle

Ekonomins mästare

Katrine Marçal är journalist på Dagens Nyheter och författare som skrivit flera böcker, bland annat "Det enda könet" som nominerades till Augustpriset. Hon är född och uppvuxen i Sverige men är sedan 2012 bosatt i Storbritannien. Den 24 november kommer hon till oss på Medborgarskolan för att hålla en föreläsning baserad på sin senaste bok "Att uppfinna världen" - en bok som handlar om hur våra föreställningar om manligt och kvinnligt styr utvecklingen i världen.

Vad kommer du att förmedla på din föreläsning?

En annan berättelse om uppfinningar och innovation: en som inte exkluderar kvinnor eller definierar teknik som ”vad män gör”. Jag kommer att berätta om min bok som handlar om hur innovationer hålls tillbaka av våra idéer om kön: från rullväskor till klimatförändringarna. Det viktigaste som jag vill att besökarna ska ta med sig är att våra idéer om kön är oerhört starka grejer som får oerhört konkreta effekter. Vi fick till exempel inte hjul på resväskor förrän 1972 eftersom det ansågs otänkbart att en man skulle rulla sin resväska, elbilarna i slutet av 1800-talet stämplades som kvinnliga vilket bidrog till att de försvann… och så vidare.

Jag hoppas att många vill läsa min bok och förhoppningsvis se dels hur våra idéer om kön håller oss tillbaka och dels hur föreställningar kan förändras och att framtiden är möjlig att uppfinna på nytt. Om man vågar tänka större.

Hur föddes ditt skrivarintresse, vem är din förebild och hur kommer det sig att du började skriva för Dagens Nyheter?

Jag läste mycket som barn. Inte svårare än så för min del. Stilistiskt som skribent brukar jag försöka efterlikna hur A.A Milne skriver i böckerna om Nalle Puh. Lätt och underfundigt. Anledning till att jag började skriva om ekonomi och politik i Dagens Nyheter är för att jag blev kontaktad av ledarskribenten Peter Wolodarski.

Du bor numera i Storbritannien. Hur skiljer sig nyhetsgranskningen där jämfört med Sverige?

Det är stor skillnad. Tidningarna är politiserade på ett sätt som de inte är i Sverige. Många svenskar missar detta och tänker att till exempel The Guardian i sin nyhetsbevakning ger en objektiv bild, men det gör de inte. Det är inte deras syfte. Nyhetsjournalistiken ska driva en politisk linje på ett sätt som inte är fallet i Sverige. Det gör det krångligt att navigera sig i landskapet som svensk.

Vad betyder folkbildning för dig?

Folkbildning är grundläggande för demokratin. Och för mig som utlandssvensk mycket förknippat med Sverige.