Mat och dryck

Flykten från Ukraina till en ny chans på Medborgarskolan

Zhanna kom till Sverige 2022 och är en av tusentals asylsökanden från kriget i Ukraina. Tillsammans med sin man och dotter tog hon steget till ett nytt liv med hjälp av Medborgarskolan och vårt arbete med flyktingar från Ukraina.

Zhanna Elgazzar är född och uppvuxen i Ukraina. Hon kom höggravid till Sverige 2022 tillsammans med sin man och dotter. Resan till Sverige tog totalt fem dagar med buss, tåg och båt innan de tillslut landade på svensk, trygg mark.

Efter en tid i Sverige blev det viktigt för Zhanna att hitta en sysselsättning. När hon såg en annons på nätet om Medborgarskolans diplomutbildning till måltidsbiträde, anmälde hon sig direkt. Läraren för kursen hette Gaja Dudkiewicz, som Zhanna uppskattade mycket under kursen gång.

– Gaja var mycket snäll och uppmärksam och förklarade steg för steg hur vi skulle göra. Vi fick prova på och sammansätta rätterna utifrån utförande och smak. Jag fick också lära mig att lägga upp maten på ett vackert sätt och dekorera tallriken, säger Zhanna.

Lustfyllt lärande som motverkar utanförskap

Utbildningen vänder sig till asylsökande från Ukraina som är intresserade av att jobba som måltidsbiträde/köksbiträde inom exempelvis skolkök, storkök och restaurang. Själva undervisningen kombineras med yrkessvenska för att underlätta inför arbetslivet. Med andra ord, får de kunskaper i både matlagning och språk.
Utbildningen möjliggjordes tack vare två Ukraina-projekt som vi inom Medborgarskolan Stockholmregionen bedriver med stöd av Stockholm stad och Stockholm Region.

– Genom folkbildning som verktyg vill vi främja samhällsdelaktighet, egenmakt och kunskap för att bland annat underlätta och möjliggöra nyanlända att komma in i den svenska arbetsmarknaden. Vi skapade en målgruppsanpassat yrkesutbildning där deltagarna fick både måltidskunskap och språkundervisning i svenska. På så sätt kan vi som studieförbund bidra till att minska klyftorna i samhället, berättar Gulsen Uz, Projektledare för Ukraina-projekten vid Medborgarskolan Stockholm.

Under utbildningen får deltagarna gå igenom både teoretiska och praktiska moment som yrkessvenska, bemötande, service, oskrivna koder och regler, livsmedelshygien och livsmedelshantering, arbeta rent och estetiskt, risker kring allergi/intolerans och överkänslighet. De praktiska momenten innefattar metodiskt arbete, knivkunskaper, köksredskapshantering, lunchrätter, grundläggande bakning, varm och kall buffé, komposition, näring, grundläggande såser, hantering av kött, fisk, fågel och grönsaker samt grundläggande desserter.

– Den här yrkesutbildningen är framtagen i syfte att kombinera lustfyllt lärande som motverkar utanförskap och som leder till en naturlig integration i det svenska samhället. Det är ett av Medborgarskolans viktigaste uppdrag som studieförbund, avslutar Jacqueline Cavazza, Verksamhetsutvecklare för Mat & Dryck vid Medborgarskolan Stockholm.

Kvinna som ler