Dans och teater

Förverkliga din dansdröm med Juan Carlos

Bär du på ballerinadrömmar? Eller vill du testa en tuff och givande träning för både kropp och knopp? Då tas du, oavsett ålder och förkunskaper, emot med öppen famn av Juan Carlos Requena, en av Medborgarskolans kursledare i balett.

Text SOFIA ERIKSSON | Foto/film JOHN AREBLAD

Det är regnrusk ute, men inne i balettsalen på Victoriagatan i Göteborg strömmar mjuka klassiska toner ur en högtalare och temperaturen i lokalen stiger sakta i takt med att deltagarna värmer upp. Det är måndag kväll och åtta personer, alla kvinnor, några 30+, några till och med 50+, står utspridda på det blanka golvet och tänjer sina muskler och leder. Längst framme vid speglarna står Juan Carlos Requena med sitt särskilda kännetecken, en bandana, runt huvudet.

– Flexa in, och så stretcha, armarna med, ett, två, tre och fyra. Upp på tå och stanna kvar, varsågod, tillbaka, instruerar han medan hans kropp följer med i musiken och deltagarna rör sig vant och synkroniserat.

Juan Carlos har själv en lång balettkarriär bakom sig, fast han började faktiskt inte dansa förrän han var 14, vilket i den här branschen anses som lite sent.

– Jag älskade att klä ut mig i olika kostymer när jag var liten. Sen fick jag frågan om att testa att vara med i en dansgrupp, och så såg de att jag hade talang, säger han.

Han är uppvuxen i Chile och lärde sig dansa på Escuela de ballet del Teatro Municipal de Santiago. När han var 18 år kom han till Sverige med sin familj och började dansa på Svenska balettskolan i Stockholm. Därefter fick han jobb på Stora teatern, numera Göteborgsoperan, i Göteborg, där han bland annat spelat Narren i Svansjön – ett av hans roligaste minnen från sin danskarriär.

– Det jag gillade mest med att vara dansare är miljöerna, människorna och musiken. Folk jag jobbade med var hjälpsamma och trevliga, och det skapade en bra stämning, säger han.

Men professionell balett sliter hårt och kräver många långa timmar av träning. Vid 44 års ålder gick Juan Carlos i pension och utbildade sig till balettpedagog på det som i dag heter Stockholms konstnärliga högskola. I snart tio år nu har han undervisat på Medborgarskolan flera gånger i veckan. Många av deltagarna har varit med honom i flera år. En vanlig missuppfattning är att balett bara är för trådsmala, smidiga och unga personer och att alla kursdeltagare är drillade proffs. Men inte på Medborgarskolan. Här finns bland annat den så kallade tantbaletten, som väckte stor uppmärksamhet när den lanserades eftersom den riktade sig till danssugna som fyllt 50. Dessutom finns både nybörjar- och fortsättningskurser för barn och vuxna; populära kurser som lockar folk i alla åldrar.

– Hit kommer många som är nyfikna och vill veta mer, eller som kanske haft en dröm som liten som de inte kunnat uppfylla. Eller som vill fördjupa sig inom balett. Visst, man får vara beredd på fysisk ansträngning som kräver koncentration och fokus, men alla kan vara med, säger Juan Carlos. Han tillägger:

– Baletten ger många förmåner för kroppen. Du jobbar med kondition, stretch och koordination. Många säger till mig att de har fått bättre balans sedan de började dansa.

Han medger att balett kan verka strikt och strängt och att det är noga med regler, men på hans kurser är skrattet och samhörighetskänslan ständigt närvarande.

– Vi skämtar mycket, och jag bjuder på mig själv. Vi skapar koreografin tillsammans – det blir ett sätt att prata, lära känna varandra och samarbeta.

När klassen är över efter en och en halv timme är alla i lokalen svettiga, glada och genomtränade.

– Så ska det kännas. Jag vill att deltagarna går lyckliga hem och känner att de har jobbat med både kroppen och själen, att de blivit tillfredsställda av musiken och rörelsen. Och att de är nöjda och stolta över att de kan.

Se filmen med Juan Carlos

Gå till videon på Youtube.com